• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
    • Overzicht vacatures
    • Uitgebreid zoeken
    • Vacature toevoegen
    • Registreer organisatie
    • Organisatie dashboard
    • Aanmelden werkzoekende
    • Werkzoekende dashboard
    • Prijzen vacatureplaatsen
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Overig
Partnerbericht

Hoe milieuvriendelijk is elektrisch rijden?

Productie veroorzaakt meer CO2 uitstoot dan een brandstofauto

Voor veel autogebruikers is de hoge verkoopprijs een drempel bij de aanschaf van een elektrisch vervoermiddel (EV). Ook het kilometerbereik versus oplaadmogelijkheden speelt mee in de overweging. De regering stimuleert elektrisch rijden door hoge subsidies, kortingen en uitbreiding van laadpunten. Met uiteindelijk in 2030 een verbod op de verkoop van brandstofauto’s. Voor de bewuste automobilist geen probleem want benzine wordt duurder en een EV is milieuvriendelijk… toch?

  • John Olivieira
06-05-2019 Leestijd: 2 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
electric-car-2783573_1920

Productie en CO2 uitstoot
Als je het hebt over het rijden van een EV is het groene imago terecht. Een volledig elektrische auto produceert tijdens het rijden namelijk geen CO2. Dus duidelijk milieuvriendelijker? Niet helemaal wanneer je kijkt naar de CO2 uitstoot bij productie. Dit komt met name door het enorme accupakket dat nodig is. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau TNO is de uitstoot die vrijkomt bij het maken van een EV minimaal 14 en maximaal 42 ton CO2. Wanneer je de cijfers naast elkaar legt, stoot een elektrische auto 9 ton extra CO2 uit ten opzichte van een brandstofauto. Daarmee is de productie van een EV zelfs schadelijker voor het milieu! Zet je dit af tegen het gebruik van een auto inclusief de gereden kilometers, stoot een brandstofauto daarentegen in zijn gebruiksduur meer schadelijke stoffen uit. Dus wat dat betreft is een elektrische auto onder de streep milieuvriendelijker.

Materiaalgebruik
Een ander aandachtspunt zijn de materialen die nodig zijn voor het maken van elektrische auto’s. Er wordt hiervoor veel water verbruikt en de giftige stoffen die vrijkomen bij het productieproces hebben invloed op de luchtverontreiniging. Schaarste van sommige materialen kan leiden tot afhankelijkheid, uitputting en meer energie dat nodig is voor de grondwinning. De milieu-impact van het het proces bij het maken van een EV moet dus zeker niet onderschat worden. Een goede recycling zou de schade aanzienlijk kunnen beperken.

Groene energie
Een belangrijke kritische factor is de manier van opwekking van de stroom dat nodig is om een EV te laten rijden. TNO heeft berekend dat elektriciteit gemiddeld 447 gram CO2 per kWh kost. Zouden we daarvoor uitsluitend nog groene energie gebruiken, dan wordt de schadelijke uitstoot beperkt tot 36 gram CO2 per kWh. Een elektrische auto stoot tot 30 procent minder uit dan een benzine auto als we uitgaan de energiebronnen die nu in de EU gebruikt worden. Als het gebruik van EV blijft toenemen zal er veel meer energie duurzaam opgewekt moeten worden. Gelukkig groeit het aantal mogelijkheden voor de opslag van elektriciteit. Je kunt de aanschaf van je elektrische auto dan ook het best combineren met de aanschaf van zonnepanelen.

Grote stijging van het aantal elektrische auto’s
Vorige jaar zijn er meer dan 24.000 elektrische auto’s geregistreerd. Dit is drie keer zoveel als in 2017. Deze stijging komt vooral door de aanschaf in het duurdere segment die door een bijtelling van 4% erg aantrekkelijk was. Sinds 1 januari 2019 wordt een duurdere EV een stuk minder aantrekkelijk door een verandering in de bijtelling (alleen nog over de eerste € 50.000). BOVAG en de RAI Vereniging verwachten toch ook dit jaar weer een stijging, dat zou komen door een snel groeiend aanbod in het middensegment.

Duurdere reparaties, relatief goedkope autoverzekering
Een elektrische auto zou minder onderhoud vergen maar de reparaties zijn veel duurder dan bij een brandstofauto. Ook zou je verwachten dat de prijzige accu invloed heeft op de premie. Toch vind je dit verschil niet terug in de autoverzekering. Bij dezelfde types betaal je tot dusver nog ongeveer hetzelfde. Als de schadelast en de verkoop van het aantal elektrische auto’s toeneemt zou dit in de toekomst een verhoging van de premie’s kunnen betekenen.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • CMS FORMAT wanen 1
    • Achtergrond

    Een psychose: waan of waardevol?

    In niet-westerse culturen kunnen ‘ongewone ervaringen’ juist betekenisvol zijn.

    26-07-2022
    • Catrien Spijkerman
  • CMS format water 2
    • Achtergrond

    In deze Nederlandse gemeente heeft de helft van de inwoners vaak geen water

    Water is er zeven keer zo duur als in de rest van Nederland.

    14-04-2022
    • Urisha Blake
  • CMS FORMAT freelancers
    • Achtergrond

    Terwijl hun opdrachtgevers miljoenen verdienen, komen freelance journalisten niet rond

    Bijna de helft kan er niet van leven.

    01-04-2022
    • Jolanda van de Beld
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2023 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed