Partnerbericht

Hoe milieuvriendelijk is elektrisch rijden?

Voor veel autogebruikers is de hoge verkoopprijs een drempel bij de aanschaf van een elektrisch vervoermiddel (EV). Ook het kilometerbereik versus oplaadmogelijkheden speelt mee in de overweging. De regering stimuleert elektrisch rijden door hoge subsidies, kortingen en uitbreiding van laadpunten. Met uiteindelijk in 2030 een verbod op de verkoop van brandstofauto’s. Voor de bewuste automobilist geen probleem want benzine wordt duurder en een EV is milieuvriendelijk… toch?

Productie en CO2 uitstoot
Als je het hebt over het rijden van een EV is het groene imago terecht. Een volledig elektrische auto produceert tijdens het rijden namelijk geen CO2. Dus duidelijk milieuvriendelijker? Niet helemaal wanneer je kijkt naar de CO2 uitstoot bij productie. Dit komt met name door het enorme accupakket dat nodig is. Volgens berekeningen van onderzoeksbureau TNO is de uitstoot die vrijkomt bij het maken van een EV minimaal 14 en maximaal 42 ton CO2. Wanneer je de cijfers naast elkaar legt, stoot een elektrische auto 9 ton extra CO2 uit ten opzichte van een brandstofauto. Daarmee is de productie van een EV zelfs schadelijker voor het milieu! Zet je dit af tegen het gebruik van een auto inclusief de gereden kilometers, stoot een brandstofauto daarentegen in zijn gebruiksduur meer schadelijke stoffen uit. Dus wat dat betreft is een elektrische auto onder de streep milieuvriendelijker.

Materiaalgebruik
Een ander aandachtspunt zijn de materialen die nodig zijn voor het maken van elektrische auto’s. Er wordt hiervoor veel water verbruikt en de giftige stoffen die vrijkomen bij het productieproces hebben invloed op de luchtverontreiniging. Schaarste van sommige materialen kan leiden tot afhankelijkheid, uitputting en meer energie dat nodig is voor de grondwinning. De milieu-impact van het het proces bij het maken van een EV moet dus zeker niet onderschat worden. Een goede recycling zou de schade aanzienlijk kunnen beperken.

Groene energie
Een belangrijke kritische factor is de manier van opwekking van de stroom dat nodig is om een EV te laten rijden. TNO heeft berekend dat elektriciteit gemiddeld 447 gram CO2 per kWh kost. Zouden we daarvoor uitsluitend nog groene energie gebruiken, dan wordt de schadelijke uitstoot beperkt tot 36 gram CO2 per kWh. Een elektrische auto stoot tot 30 procent minder uit dan een benzine auto als we uitgaan de energiebronnen die nu in de EU gebruikt worden. Als het gebruik van EV blijft toenemen zal er veel meer energie duurzaam opgewekt moeten worden. Gelukkig groeit het aantal mogelijkheden voor de opslag van elektriciteit. Je kunt de aanschaf van je elektrische auto dan ook het best combineren met de aanschaf van zonnepanelen.

Grote stijging van het aantal elektrische auto’s
Vorige jaar zijn er meer dan 24.000 elektrische auto’s geregistreerd. Dit is drie keer zoveel als in 2017. Deze stijging komt vooral door de aanschaf in het duurdere segment die door een bijtelling van 4% erg aantrekkelijk was. Sinds 1 januari 2019 wordt een duurdere EV een stuk minder aantrekkelijk door een verandering in de bijtelling (alleen nog over de eerste € 50.000). BOVAG en de RAI Vereniging verwachten toch ook dit jaar weer een stijging, dat zou komen door een snel groeiend aanbod in het middensegment.

Duurdere reparaties, relatief goedkope autoverzekering
Een elektrische auto zou minder onderhoud vergen maar de reparaties zijn veel duurder dan bij een brandstofauto. Ook zou je verwachten dat de prijzige accu invloed heeft op de premie. Toch vind je dit verschil niet terug in de autoverzekering. Bij dezelfde types betaal je tot dusver nog ongeveer hetzelfde. Als de schadelast en de verkoop van het aantal elektrische auto’s toeneemt zou dit in de toekomst een verhoging van de premie’s kunnen betekenen.