Partnerbericht

Hoe maak je een tiener mediawijs?

Heb jij ook tieners thuis? Dan is dit vast een herkenbaar beeld: onderuit gezakt op de bank, scrollend door de Tiktok-filmpjes. Of met koptelefoon achter de laptop, surfend op websites waarvan je het bestaan nooit had vermoed. Jongeren worden steeds vroeger geconfronteerd met de kansen en gevaren van de digitale wereld. Wie leert ze daarmee omgaan? Wie maakt ze mediawijs?

Het belang van digitale basiskennis

Tegenwoordig zijn mensen steeds vaker en langer online te vinden, en dat geldt vooral voor jongeren. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat maar liefst 94% van de jongeren in de leeftijdsgroep 12 t/m 25 dagelijks online is. Ze krijgen dus vrijwel dagelijks te maken met de gevaren en kansen van de online wereld, waardoor het steeds belangrijker wordt om hen handvaten te geven hoe ze hiermee om kunnen gaan. Om ze digitale basiskennis bij te brengen, om het zo maar te zeggen. Scholen zijn hiervoor natuurlijk de aangewezen plaats voor. Sterker nog: in het nieuw aangekondigde curriculum staat dat Digitale Geletterdheid een prominente plaats moet krijgen in het onderwijs. Op dit oment wordt hier echter nog maar weinig aandacht aan besteed in de lessen. Scholen willen wel, maar weten vaak gewoonweg niet hoe ze het moeten aanpakken.

TMI – Too Much Information

Fake news, het schandaal rondom ‘The Voice’, online pesten, de voortdurende reclames… Hoe ga je ermee om? Enter TMI! TMI houdt zich al sinds 2015 bezig met het ontwikkelen van lesmateriaal  over actuele en maatschappelijk relevante thema’s. Zonder gortdroge lesboeken of ellenlange colleges. Dat is niet meer van deze tijd en het past ook niet bij het doel dat TMI voor ogen heeft: Jongeren mediawijs maken.

Zo kan het ook

Waar andere instanties soms jaren doen over het ontwikkelen van lesmateriaal, kunnen de jongens van TMI binnen enkele weken inspelen op actuele thema’s in het nieuws. De leerlingen krijgen de lesmodules aangeboden in de vorm van gamificatie en storytelling. Dankzij de spelelementen van de lesmodules heeft is de methode een daverend succes bij leerlingen. Als alle lessen op deze manier werden gegeven, zouden onze tieners bijna nog met plezier naar school gaan!

Zo help je zelf mee

TMI is nu al op meer dan 60 scholen actief en heeft verschillende samenwerkingen lopen met onder andere het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Maar de ambitie van het snelgroeiende bedrijf gaat verder. De komende jaren moeten nog eens 500.000 jongeren digitaal geletterd van school komen. Jij kunt ze daar nu bij helpen! TMI is namelijk op zoek naar groeifinanciering om nieuwe lesmodules te ontwikkelen en aan te bieden op meer dan 400 scholen. Je kunt al investeren vanaf € 250. In ruil voor je investering krijg je een aantrekkelijk rendement van 6% en de mogelijkheid om binnen drie jaar mede-eigenaar te worden van dit snelgroeiende bedrijf.

Investeer jij ook in het onderwijs van de toekomst? Kijk op Oneplanetcrowd voor de videopitch en meer informatie.