• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier
  • Duurzaamheid

Het verschil tussen duur en kostbaar

Iets om bij stil te staan als je kleding koopt.

“Het is (te) duur.” Ik hoor het regelmatig van mensen die het prijskaartje van duurzame kleding zien. Maar wat is duur eigenlijk?

  • Via India
    Via India
05-03-2020 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Straat-vuilnis-paspop_oneworld.jpg

Steeds meer grote fashion retailers zetten in op duurzaamheid. Zo heeft Primark het Sustainable Cotton Programme, streeft H&M naar 100% duurzame katoen in 2020 en heeft Zara een aparte duurzame kledinglijn. Maar gaat duurzaamheid wel samen met de schaalgrootte van fast fashion? En hoe kan een duurzaam t-shirt goedkoop zijn? Als iedereen de definitie van duurzaam zelf naar believen invult, verliest het begrip al snel zijn betekenis.

Snel, veel, goedkoop

In het bedrijfsmodel van fast fashion draait alles om snel, veel en goedkoop. Snel wisselende collecties in hoge oplagen die voor een habbekrats gretig aftrek vinden. Dit gaat niet samen met eerlijke lonen, hoge kwaliteit kleding, zorgdragen voor een stimulerende werkomgeving, zorgvuldig omgaan met natuurlijke bronnen en zo nog wat zaken. Dingen die hier heel gewoon zijn maar niet in India, Bangladesh, Vietnam en Myanmar waar grondstoffen vandaan komen en kleding gemaakt wordt.

Aandachtig en kleinschalig

Slow fashion, een ander woord voor de duurzame, ethische kledingbranche, heeft een ander economisch model. Boeren krijgen een eerlijke prijs en textielarbeiders een leefbaar loon. Kleding wordt in kleine oplagen gemaakt van grondstoffen die niet of nauwelijks vervuilend zijn en gaat ook nog eens lang mee. Uitgangspunten die haaks staan op het fast fashion-model. Je hoeft dan geen rekenwonder te zijn om te snappen dat een slow fashion jurk voor een hogere prijs in het rek hangt dan een fast fashion jurk.

kostbaarheid koesteren

Niet iedereen kan slow fashion betalen. Fair enough. Het is kostbaar. Met name de handgemaakte kleding. De ultra slow fashion zal ik het maar noemen. Dat is kleding waar je voor moet zorgen, die je koestert en vele jaren draagt. Zoals je doet met een sieraad of een maatpak. Het is géén wegwerpproduct zoals veel fast fashion dat wel is (dat is het verdienmodel): iets dat je een paar keer of helemaal nooit draagt, na een paar keer wassen uit model is en op de textielafvalberg belandt.

waardig bestaan op vruchtbare bodem

Sinds ik handgemaakte kleding verkoop weet ik hoeveel arbeid erin gaat zitten. In een katoenen jurk zit zo’n 16 uur werk alleen van de spinners die het garen spinnen en de wevers die de stof weven. Dus exclusief het verbouwen van de katoen, het ontwerp en het naaien. De mensen die hieraan werken zijn vaklui die een kans op een waardig bestaan krijgen, in hun eigen dorp. Ze hoeven niet naar een fabriek voor geestdodend en vuil werk, ver van hun gezin. Vrouwen herwinnen economische zelfstandigheid en kunnen hun kinderen naar school sturen. Boeren durven over te stappen naar de verbouw van inheems katoen zonder irrigatiewater. Zij maken de grond weer vruchtbaar die door monocultuur, pesticiden en kunstmest volledig is uitgeput.

Duurzaamheid en ethiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze kunnen alleen tot hun recht komen in een economisch model met een visie die verder reikt dan snel uitgeven, snel verdienen, veel produceren, veel weggooien, goedkoop inkopen en goedkoop verkopen.

goedkoop is duur betaald

Zo’n fair jurkje kost wat, maar is het duur? Het klinkt misschien gek, maar van goedkope kleding worden sommigen exorbitant rijk. Alleen al de CEO van ZARA is goed voor een vermogen van 65 miljard euro.

Fast fashion wordt duur betaald door de fabrieksarbeiders, de boeren en hun eens zo vruchtbare land. Duur betaald ook door jonge vrouwen in India die in smerige fabriekshallen miljoenen tonnen weggegooide kleding uitsorteren. En een dure grap voor Afrikaanse landen waar de interne textielmarkt verstoord is door de onophoudelijke stroom kledingdump uit het westen. Een hoge prijs voor de katoenboeren die zich van het leven hebben beroofd omdat een oogst soms mislukt en ze hun leningen voor het dure katoenzaad en pesticiden niet meer kunnen aflossen.

het collectieve geweten

Goedkoop komt tegen een hoge prijs. Een prijs die niet wij betalen, maar degenen die het voor ons goedkoop maken. En uiteindelijk snijden we er onszelf mee in de vingers. De catastrofe die één van de meest vervuilende industrieën ter wereld veroorzaakt (de textielbranche staat in de top 5), blijft niet beperkt tot landen en mensen ver van ons bed. Het is een mondiaal probleem. En dat begint langzaam door te dringen, zowel bij consumenten als bij retailers. Grote kledingreuzen hebben zich sinds een aantal jaren vol overgave gestort op duurzame programma’s. Het aantal initiatieven groeit exponentieel en de afdelingen communicatie en marketing draaien op volle toeren. Het lijkt alsof ons collectieve geweten moet worden gesust met de geruststelling dat we vanaf vandaag zonder gewetenswroeging ook fast fashion kunt kopen. Nog steeds goedkoop, nog steeds snel en veel.

Van kostbare kleding verkopen word je niet rijk. Het is sappelen met kleine budgetten en grote idealen, veel goede bedoelingen en weinig marge. Slow fashion voedt geen koopverslaving en doet een beroep op iets anders dan de kick die je krijgt met scoren in de uitverkoop. Maar als idealist blijf ik toch hopen op het ontstaan van een kritische massa consumenten die kiest voor échte duurzaamheid.

Auteur: Sandra Blok (oprichter Via India Fashion)

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
€1 €3 €5 Anders
Doneer
Ik neem liever een proefabonnement
Via India

Via India

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer klimaat

  • erosie 4
    • Klimaat

    Bangladesh leert Nederland omgaan met klimaatrampen

    ‘Met al die rampen hier kun je maar beter iets achter de hand hebben.’

    08-01-2021
    • Hilde Janssen
  • DSC_7834
    • Groen doen

    Zij wekken ‘hun’ Rifgebergte tot leven

    Aziz Kaouass kleurt zijn geboortegrond in Marokko boom voor boom weer groen.

    07-01-2021
    • Catrien Spijkerman
  • jack-patrick-lNendhw7RHc-unsplash
    • Video

    Zo smerig is die vuurpijl echt

    Kan het ook schoner?

    18-12-2020
    • Dieter de Cleene
    • Timon Hartman
    • Sabrina Simons
Lees meer

Meest gelezen op OneWorld

  • ©FiekevanBerkom-Oneworld-Eva González Pérez-toeslagenaffaire-2020DSC_9933.JPG
    • Discriminatie

    Zonder deze advocaat was de toeslagenaffaire nooit onthuld

    Al zes jaar gaat advocaat Eva González Pérez de strijd aan met de Belastingdienst.

    07-08-2020
    • Roxane Soudagar
  • 65876_134026_o0q5Rw
    • Sociaal onrecht

    Zo hielp een Belgisch-Nederlandse bananenbaas Suriname in de schulden

    The Fruit Farm Group maakte jarenlang misbruik van laaggeletterde arbeiders.

    15-01-2021
    • Zoë Deceuninck
  • IMG_0130
    • Sociaal onrecht

    Zo haal je geld op zónder ‘zielige’ kinderen

    Vier tips voor een respectvolle ontwikkelingscampagne.

    11-01-2021
    • Emma L. Meelker
    • Roxane Soudagar
  • Museveni_July_2012
    • Democratie

    Uganda’s rotte democratie is de schuld van het Westen

    Dat president Museveni alwéér de verkiezingen won, mag geen verrassing heten.

    15-01-2021
    • Bram Posthumus

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed