• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

MtM_OneWorld_WebBanner_600x500_V2

Advertentie

advertentie DZRA
  • Overig

HET VERDRONKEN LAND

De uiterste consequentie van klimaatverandering is dat we met zijn allen onder water komen te staan. Dat scenario is, met een aantal alternatieven, te zien in het pop-up museum Verdronken Land van collectief LUDWIG – in beperkte vorm op de WMTC-conferentie Climate-proofing the Region op 18 juni. Het project kwam tot stand in samenwerking met Waternet, dat kunst als een middel ziet om mensen in beweging te krijgen. 

  • Logo_Ludwig_rgb1
    Ludwig
05-06-2019 Leestijd: 2 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Ludwig_Verdronken_Land_banner

Dijkgraaf Gerhard van den Top wil heel graag dat het verhaal over de gevolgen van klimaatverandering verder wordt gedragen, ook buiten het kantoor van Waternet. Waternet is bezig met de technische oplossingen, maar mensen kunnen ook zelf een belangrijke bijdrage leveren. Dat verhaal laat zich daarom ook goed vertellen via de kunst.

SERIEUS VERHAAL
Het is op het eerste gezicht een serieus verhaal: klimaatverandering heeft op vijf vlakken effect op het leven van mensen. De extreme regenval zorgt voor overlast en schade. Extreme droogte is niet alleen slecht voor de natuur, maar is een zorg voor iedereen. Verzilting van het oppervlaktewater  als gevolg van droogte bedreigt de zoetwatervoorraad. De zeespiegelstijging maakt het houden van droge voeten in onze lage landen in de toekomst ingewikkelder. En dan is er nog hittestress, met heftige gezondheidsrisico’s voor ouderen.

VERDRONKEN LAND
Toch is Van den Top positief gestemd. ‘Maatregelen die we kunnen nemen maken de stad meteen groener, mooier en leefbaarder.’ Daar gaat het over tijdens de conferentie Climate-proofing the City op WeMakeThe.City, waar publieke en private partijen praten over oplossingen. Maar het gaat daar ook over wat burgers zelf kunnen doen – iets wat collectief LUDWIG die dag laat zien met een uitgeklede versie van het project Verdronken Land.

Peppie Wiersma, mede-oprichter en artistiek leider van collectief LUDWIG, is heel blij met de samenwerking met Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. ‘Ik was al jaren bezig met de gevolgen van klimaatverandering. We weten allemaal dat het gebeurt, maar toch is het weinig zichtbaar en weten mensen niet goed wat ze zelf kunnen doen. Dat maakt dat ze dan maar niets doen: ze denken dat die ene millimeter die ze kunnen opschuiven niets uitmaakt, maar dat is niet waar. Alles heeft zin. En die inspiratie willen we ze geven.’

VERVUILDE WATERIJSJES
Het pop-up museum Verdronken Land is een verzameling van kunstprojecten over de kracht, dreiging en schoonheid van water. Wiersma zocht de verschillende kunstenaars bij elkaar en liet ze op hun eigen manier reflecteren. Zo creëerde componist Piet-Jan van Rossum een visuele en auditieve onderwaterervaring, laat beeldend kunstenaar Isaac Cordal heren in pakken in water drijven terwijl ze wachten op klimaatverandering en maakten drie studenten van de National Taiwan University vervuilde waterijsjes.

Ook is er een zeepkist waar mensen hun eigen verhaal op kunnen vertellen. ‘Dat is bijvoorbeeld een bestuurder van Waternet, maar ook een man die langs de Maas loopt om mensen die daar wonen te vertellen dat het water niet meer drinkbaar is.’

DRAAGGOLF
Van den Top hoopt dat mensen letterlijk in beweging komen. ‘Kunst heeft de potentie om mensen direct op hun gevoel aan te spreken. Je kunt er energie mee losmaken.’ Dat moet ook tijdens WeMakeThe.City gebeuren, als een soort draaggolf van bestuurders en partners, die de ambities om de stad te beschermen en te vergroenen concreet gaan maken. Voor Wiersma is het project een bewijs dat samenwerking mooie dingen oplevert.

Logo_Ludwig_rgb1

Ludwig

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • OWStijlgids vierkant
    • Analyse

    Waarom het n-woord nog voluit in de krant staat

    NRC, de Volkskrant en Trouw hebben geen harde regels over racistisch taalgebruik.

    26-03-2021
    • Fréderike Geerdink
  • Hoofd_Liggend_beeld_Agoes_Peilouw
    • Migratie

    ‘Wij zijn een krijgersvolk: sterk en loyaal’

    Molukse-Nederlanders wonen nu zeventig jaar in Molukse wijken door heel Nederland.

    19-03-2021
    • Romy de Weert
    • Chavez van den Born
  • Nastia Cistakova
    • Achtergrond

    Journalistiek kost geld. Wie betaalt?

    Lang verzette OneWorld zich tegen een betaalmuur, maar nu is die er toch.

    05-02-2021
    • Irene van den Berg
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed