• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

MtM_OneWorld_WebBanner_600x500_V2

Advertentie

advertentie DZRA
  • Duurzaamheid

Herstel oceanen binnen één generatie te realiseren

Vandaag, op Wereld Oceanen Dag, staan we wereldwijd stil bij het leven op – en vooral onder – de zeespiegel.

Overbevissing, verlies aan mariene natuur en vervuiling zijn nu grote problemen op zee. Het aanpakken van die problemen, en herstellen van oceanen is binnen één generatie mogelijk. Meerjarige samenwerking op internationaal en lokaal niveau is daarvoor noodzakelijk. Dat blijkt uit een wetenschappelijke studie eerder gepubliceerd in het gezaghebbende tijdschrift Nature.

  • msc
    Marine Stewardship Council
08-06-2020 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
school-vissen.jpg

Herstel oceanen komt van wereldwijde samenwerking

Uit de internationale studie door vooraanstaande mariene biologen blijkt dat we tegen 2050 het herstel van onze oceanen daadwerkelijk kunnen realiseren. Maar volgens de wetenschappers is daar wel langjarig financieel commitment en internationale samenwerking voor nodig tussen overheden, burgers en commerciële bedrijven.

Willen we herstel van de oceanen een kans geven, dan moeten deze partijen de komende decennia samenwerken op drie doelstellingen: overbevissing een halt toeroepen, natuurlijke habitats herstellen en vervuiling terugdringen.

MSC werkt tegen overbevissing

Op de eerste twee domeinen is Marine Stewardship Council (MSC) al meer dan twintig jaar actief. MSC is opgericht door Unilever en Wereld Natuurfonds, omdat overheden tekortschoten in het bestrijden van overbevissing. Inmiddels is MSC uitgegroeid tot een wereldwijde standaard voor duurzame visserij, onder andere gesteund door de Nationale Postcode Loterij. Voor de Verenigde Naties en haar Sustainable Development Goal 14 ‘Leven in het water’, vormt MSC, met haar wereldwijd programma voor verduurzaming van visserijen, dan ook een onmisbare hoeksteen.

Hidde van Kersen, MSC programmadirecteur Benelux: “Ondanks recente verbeteringen, wordt wereldwijd nog altijd 1/3 van alle visbestanden overbevist. MSC strijdt tegen overbevissing door vissers en consumenten te stimuleren om te kiezen voor duurzame visserij. Op dit moment is 15% van alle wild gevangen vis afkomstig uit een MSC gecertificeerde duurzame visserij.

Vanuit MSC- Benelux werken we aan de verduurzaming van visserijen op de Atlantische Oceaan, maar ook dichterbij, zoals de Noordzeevisserij op platvis, en op garnalen en mosselen. Met de Nationale Postcode Loterij samen in het project ‘Vis voor Goed’ . Dit project werkt aan een duurzame manier van vissen met 25 kleinschalige visserijen in Mexico, Zuid-Afrika en Indonesië.

Inmiddels heeft zo’n 90% van MSC- gecertificeerde visserijen allerlei verbeteringen doorgevoerd, als gevolg van het MSC-programma. Daar doen we het voor. Zo dragen wij bij aan gezonde visbestanden, aan het herstel van de oceanen, en aan een volhoudbare voedselvoorziening.”

Wereldwijd hebben consumenten hun koopgedrag aangepast

Naast het commitment van overheden en bedrijven is de inzet van consumenten van groot belang. Uit recent internationaal marktonderzoek dat MSC tweejaarlijks door Globescan laat uitvoeren onder meer dan 20.000 consumenten uit 23 landen bleek dat 6 van de 10 ondervraagden (58%) hun koopgedrag al hebben aangepast om vis, schaaldieren en zeevruchten te beschermen. In Nederland geldt dat voor 52% van de ondervraagden.

Ook geeft 59% van de Nederlanders aan dat we, om de oceaan te redden, alleen vis en schaal- en schelpdieren uit duurzame bronnen moeten consumeren. Wat betreft de eigen bereidwilligheid is in Nederland 73% bereid om actie te ondernemen; zo wilt 30%  van merk veranderen,  of overstappen naar het eten van andere soorten (14%) of hun producten ergens anders kopen (12%).

8 juni is wereld oceanen dag

Wereld Oceanen Dag is een dag waarop iedereen kan beslissen niet langer een bijdrage te willen leveren aan overbevissing. Dat kan al met kleine stappen die een grote impact hebben, zoals het bewust kiezen van duurzaam gecertificeerde visproducten.

Bronnen:

  • Naar schatting 50-80% van al het dierenleven op aarde wordt onder het oceaanoppervlak, zie ook PNAS 115 (25) 6506.
  • Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties leveren vissen ongeveer 3,2 miljard mensen bijna 20 procent van hun gemiddelde inname van dierlijke eiwitten per hoofd van de bevolking – (UNFAO 2018) SOFIA-rapport, p70
  • Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties wordt momenteel 33% van de mondiale visbestanden overbevist en is dit cijfer sinds 1974 voortdurend gestegen. 60% wordt tot hun maximale capaciteit bevist.

Maandag 8 juni 2020 is het in 140 landen World Oceans Day. Het doel: de samenwerking en inspanningen vergroten om onze oceanen te beschermen. Om deze boodschap kracht bij te zetten, lanceert MSC een nieuw, wereldwijde campagne: ‘Big blue future, little blue label’.

Over het Globescan onderzoek

Het veldwerk werd uitgevoerd tussen januari en maart 2020 met behulp van grote en betrouwbare nationale online panels voor consumentenonderzoek om respondenten te werven, met een minimum van 600 onderzochte consumenten van schaal- en schelpdieren per land. De respondenten kwamen uit 23 landen: Australië, Oostenrijk, België, Canada, China, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Polen, Portugal, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De belangrijkste steekproef van consumenten die vis eten bestond uit een totaal van 20.876 respondenten die zeiden dat zij of iemand in hun huishouden in de afgelopen twee maanden vis of zeevruchten hadden gekocht. Het onderzoek is ontwikkeld door het onafhankelijke bureau GlobeScan.

msc

Marine Stewardship Council

De Marine Stewardship Council (MSC) is een onafhankelijke internationale non-profit organisatie die een certificeringsprogramma heeft …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer klimaat

  • Pier Vellinga
    • Klimaat

    ‘Klimaatalarmist’ Pier Vellinga: ‘Mensen wilden me kapot maken’

    Hoe hou je als klimaatwetenschapper de moed erin?

    21-04-2021
    • Irene van den Berg
  • LR_OneWorld_04_P029
    • Klimaatonrecht

    ‘De natuur vernietigen moet strafbaar worden’

    Higgins wil de natuur redden met een wet die de aarde een eigen ‘recht op leven' geeft.

    21-04-2021
    • Emma L. Meelker
  • courier filling his van
    • Groen doen

    Hoe vervuilend waren al die online corona-bestellingen echt?

    42 procent van de Nederlanders ging door corona meer online winkelen.

    20-04-2021
    • Loudi Langelaan
Lees meer

Meest gelezen op OneWorld

  • Covid-19 vaccine on a stack of US one hundred dollar banknotes bills next to syringes
    • Essay

    Hoe het Westen de wereld de corona-afgrond in duwt

    Veruit de meeste landen werden door Europa besmet.

    16-04-2021
    • Chris de Ploeg
  • IMG_1715
    • Opinie

    ‘De bijstand is een leven vol schaamte en regels’

    Zonder tegenprestatie is de bijstand al vernederend genoeg, schrijft Robin Meulenberg.

    29-11-2019
    • Robin Meulenberg
  • PLLRAAK_PORTRET_26
    • Lhbti+

    ‘De zoektocht naar queer liefde is onveilig’

    ‘Al mijn gay vrienden hebben meegemaakt dat oudere mensen seks willen.’

    16-04-2021
    • Manju Reijmer
  • HannevanderWoude_Q3B2080
    • Column

    Een gezonde BMI bestaat helemaal niet

    'De maat bestaat uit kilo’s per vierkante meter. Een lijf is toch geen rol behang?'

    03-03-2020
    • Asha ten Broeke

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed