• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Duurzaamheid
Partnerbericht

Aanhoudende groei in duurzamer voedsel in de supermarkt in 2019

De laatste cijfers van het Monitor Keurmerken Retail.

Naams onderzoeksbureau IRI publiceren we in samenwerking met ASC, Bionext, COV, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Milieukeur de laatste cijfers van het Monitor Keurmerken Retail. Er is een aanhoudende groei in duurzamer voedsel in de supermarkt.

  • msc
    Marine Stewardship Council
10-06-2020 Leestijd: 2 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Vitrine-met-keurmerk-MSC.jpg

Terwijl de totale omzet in voeding in Supermarkten met 4,2% groeide in 2019, groeide de omzet in voedselproducten met onafhankelijk keurmerk met 26%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Deze groei is niet alleen fors maar ook aanhoudend. In 2018 en 2017 was de groei namelijk respectievelijk 16% en 30%. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is inmiddels 19,2%.

Gekeken naar de afzonderlijke keurmerken, groeide het Beter Leven Keurmerk met 25% en blijft daarmee met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt. Biologisch toont een iets lagere groei (+5%). MSC en ASC groeien beide door met dubbele groeicijfers, op weg naar een aandeel van 100% duurzamere gevangen of gekweekte vissoorten. On the way to PlanetProof heeft de omzet ruim vertienvoudigd, met name door de groei in de groep zuivel.

Op categorie-niveau zijn eieren en vis de groepen met het hoogste aandeel in keurmerken (82% en 74%) en heeft de groep Brood & Banket het laagste aandeel (1%). In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (resp. €860M en €762M). De categorie zuivel is de productgroep die de hoogste groei laat zien (+125%).
Omzetaandeel keurmerken binnen productgroep (%) – Totaal Supermarkten – Full Year 2018 vs. 2019

figuur-1.png

Figuur 1: Omzetaandeel keurmerken binnen productgroep (%) – Totaal Supermarkten – Full Year 2018 vs. 2019

Omzetcijfers van keurmerken in andere afzetkanalen dan supermarkten, zoals horeca, catering markten en speciaalzaken zijn helaas nauwelijks beschikbaar. De ervaring van leveranciers van producten met een onafhankelijk keurmerk is dat de afzet van duurzamere producten fors achterblijven op supermarkten, waar het werken met vaste ketenstructuren en eigen of onafhankelijke duurzamere (keur)merken steeds meer de standaard is. “Een bijzondere aanpak, ook internationaal gezien, die heeft geleid tot de aanhoudende groei van duurzamer voedsel binnen de Nederlandse supermarkten” meldt Maurits Steverink, ketenmanager van het consortium.

Over IRI en de Monitor Keurmerken Retail
IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI werkt samen met een consortium aan deze Monitor Keurmerken Retail. Dit zijn ASC, Bionext, COV, MSC , Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Milieukeur. In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken. De weergeven cijfers zijn dus exclusief de duurzamere programma’s van sectoren en/of winkelformules zoals bv. Kip van Morgen en Duurzame Zuivel keten.

Voor meer informatie over MSC kunt u contact opnemen met Astrid Kösters

Keurmerken-rapport-2-juni-2020.pdf

Download

pdf ⋅ 1 MB

msc

Marine Stewardship Council

De Marine Stewardship Council (MSC) is een onafhankelijke internationale non-profit organisatie die een certificeringsprogramma heeft …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer klimaat

  • Urban electric bikes charging batteries in the city. Transportation
    • Klimaat

    Chill, die e-bike, maar alle afgedankte batterijen dan?

    ‘Per aardbewoner ligt er nu al ruim 7 kilo e-schroot op de schroothoop.’

    09-05-2022
    • Manon Stravens
  • CMS format rivier rechten
    • Klimaat

    Grond in de grondwet: wat als we de natuur rechten gaven?

    Zoals in Ecuador, Bolivia, Nieuw-Zeeland, Chili, Brazilië…

    06-05-2022
    • Alma De Walsche
  • CMS kledingdonatie
    • Klimaat

    Wat moet de H&M met mijn afdankertjes?

    ‘Ethisch recyclen bestaat niet.’

    25-04-2022
    • Sarah Vandoorne
Lees meer

Meest gelezen op OneWorld

  • Seksueel_Racisme
    • Racisme

    ‘Ik val niet op zwarte mannen’: persoonlijke voorkeur of racisme?

    Datingapps als Grindr werken 'seksueel racisme' in de hand.

    13-05-2022
    • Rocher Koendjbiharie
  • image
    • Opinie

    De echte slachtoffers van cancel culture zijn niet binnen drie weken weer op tv

    Het is niet voor het eerst dat Derksen werd 'gecanceld'.

    16-05-2022
    • Sander Philipse
  • Couple sharing love
    • Seks & gender

    Wat als je partner (of jijzelf) geen seks meer wil?

    Is het erg om minder of zelfs geen seks te hebben?

    23-07-2020
    • Sophie Duvekot
  • WhatsApp Image 2021-12-23 at 12.42.30
    • Sociaal onrecht

    Wat ‘woke’ écht betekent (en hoe het misbruikt wordt)

    Van racismewaarschuwing tot conservatief hondenfluitje.

    12-04-2022
    • Cole Verhoeven
    • Jacob Boersema

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2022 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed