• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier
  • Duurzaamheid

Eerlijke kleding kopen: jongeren willen wel, maar doen het niet

Kansen voor vakbonden en merken

De meerderheid van de jongeren is bereid om eerlijke kleding te kopen, alleen ze doen het niet, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van CNV Internationaal. “Het is veelbelovend dat jongeren bereid zijn om kledingstukken te kopen die eerlijk geproduceerd zijn”, aldus voorzitter van CNV Internationaal Anneke Westerlaken. “We zien deze bereidheid echter nog niet terug in het gedrag. Hier kunnen we wat aan doen als vakbonden, maar ook als kledingmerken.”

  • cnv-internationaal
    CNV Internationaal
27-11-2020 Leestijd: 2 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail

Informatie over eerlijke kleding is nodig

63% van de jongeren geeft aan meer te willen betalen voor een kledingstuk dat eerlijk geproduceerd is, dan voor een identiek kledingstuk dat niet-eerlijk geproduceerd is. Ook wil 54% van de jongeren meer haar best doen om eerlijke kleding te kopen. Het percentage dat het ook daadwerkelijk doet is een stuk lager, namelijk 21%. Jongeren geven aan dat ze meer informatie nodig hebben of kleding wel of niet eerlijk is. Westerlaken: “Eerlijk geproduceerde kleding blijkt een pluspunt, maar wint het nog niet van prijs of kwaliteit. Een tegenstelling als je kijkt naar de grote bereidheid.”

Jongeren kopen gemiddeld zo’n 2,2 kledingstukken per maand. Bijna de helft (47%) weet niet hoeveel procent van de kleding die ze kopen eerlijk geproduceerd is. Want ondanks de welwillendheid van jongeren om vaker eerlijke kleding te kopen, weten ze vaak niet goed hoe ze eerlijke kleding moeten herkennen (56%). “Jongeren vinden het moeilijk om te bepalen welke kleding eerlijk is,” legt Westerlaken uit. “Ook geeft een meerderheid aan heel weinig te weten over het onderwerp.”

Impact corona

COVID-19 zorgt slechts bij een kleine groep (9%) voor meer bewustzijn rondom eerlijke kleding. Westerlaken: “We hadden verwacht dat dit percentage hoger zou zijn, juist omdat de coronacrisis de problemen in de sector nu heel zichtbaar maakt. Orders worden gecanceld en werknemers komen op straat te staan. Daar is nu ook in de media veel meer aandacht voor.”

Actie rondom eerlijke kleding

De resultaten van het onderzoek vragen om actie, geeft Westerlaken aan. “Driekwart van de jongeren zou graag meer informatie willen krijgen over eerlijke kleding. Over hoe je het kunt herkennen, waar je het kunt kopen en welke merken eerlijk zijn en welke niet.” Want als consument kunnen jongeren ook kleding eerlijker maken. Om hen hierbij te helpen lanceerde CNV Internationaal de campagne ‘Alles Heeft Zijn Prijs’, om consumenten bewust te maken van het verhaal achter hun (goedkope) kleding, en wat zij zelf kunnen doen. “De bereidheid is er, nu de actie nog. De vraag naar eerlijke kleding moet omhoog.”

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
€1 €3 €5 Anders
Doneer
Ik neem liever een proefabonnement
cnv-internationaal

CNV Internationaal

Wie we zijn en wat we doen CNV Internationaal is een onafhankelijke stichting en één van de afdelingen van CNV Vakcentrale. CNV …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer klimaat

  • Illu_final_2
    • Groen doen

    Jouw kleding verkleurt rivieren – kan dat anders?

    De nieuwste innovaties werken met avocadopitten en zuiveringsinstallaties.

    22-01-2021
    • Sarah Vandoorne
  • Hannelore-Oeganda-markt
    • Groen doen

    ‘Ik geloof in duurzaam toerisme’

    Hannelore Akkermans vertelt hoe je als toerist positief kunt bijdragen aan de omgeving.

    22-01-2021
    • Catrien Spijkerman
  • erosie 4
    • Klimaat

    Bangladesh leert Nederland omgaan met klimaatrampen

    ‘Met al die rampen hier kun je maar beter iets achter de hand hebben.’

    08-01-2021
    • Hilde Janssen
Lees meer

Meest gelezen op OneWorld

  • Hannelore-Oeganda-markt
    • Groen doen

    ‘Ik geloof in duurzaam toerisme’

    Hannelore Akkermans vertelt hoe je als toerist positief kunt bijdragen aan de omgeving.

    22-01-2021
    • Catrien Spijkerman
  • iStock-1183711240
    • Politiek

    Hoe de overheid etnisch profileren mogelijk maakt

    Het gebeurt bij talloze overheidsinstanties en lijkt van hogerhand aangemoedigd te worden.

    19-01-2021
    • Chris de Ploeg
  • Schermafbeelding 2021-01-18 om 17.30.15
    • Sociaal onrecht

    Wie gaat er boeten voor de toeslagenaffaire?

    Kwijtschelding is mooi, maar geen echte gerechtigheid.

    19-01-2021
    • Roxane Soudagar
  • Couple sharing love
    • Seks & gender

    Wat als je partner (of jijzelf) geen seks meer wil?

    Is het erg om minder of zelfs geen seks te hebben?

    23-07-2020
    • Sophie Duvekot

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed