Partnerbericht

Een duurzame webshop – 5 tips

De populariteit van online winkels neemt al een tijd toe. Dit jaar zijn er – voor het eerst – zelfs meer webshops dan fysieke winkels. Zo blijkt uit cijfers van het CBS. Je zou denken dat dit de milieu-impact van ons shopgedrag positief beïnvloed, want het vermindert immers het energieverbruik van winkelpanden.

Helaas is met name de zogenoemde ‘last mile’ van online aankopen nog erg vervuilend. Hiermee wordt het proces bedoeld waarin een product bij de klant wordt bezorgd. Consumenten kunnen een verschil maken door milieuvriendelijke bezorg- en afhaalkeuzes. Maar ook als eigenaar zijn er dingen die je kunt doen voor een zo duurzaam mogelijke webshop.

Een online onderneming verduurzamen is cruciaal
Bij aanbieders zoals CCV Shop heb je al voor een paar tientjes per maand een compleet professionele webshop. Het is dan ook niet gek dat veel startende ondernemers voor deze online manier van verkoop kiezen. Je webshop duurzaam inrichten, doe je niet alleen voor het milieu. Het is ook een belangrijke kans voor een toekomstbestendige onderneming. Vanuit de overheid en vanuit consumenten wordt de vraag naar duurzaamheid namelijk steeds groter. Voor bedrijven is het dan ook van cruciaal belang om stappen te zetten richting een groenere toekomst.

Heb jij een online winkel of wil je een webshop beginnen? Neem deze tips dan zeker mee!

1. Kies voor milieuvriendelijke verpakkingen
Een van de meest tastbare manieren om je webshop te verduurzamen, is door te kiezen voor milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen. Vermijd plastic en ga voor recyclebare, composteerbare of herbruikbare verpakkingsopties. Kartonnen dozen, papieren opvulmateriaal en biologisch afbreekbare tape zijn geweldige alternatieven die je merk een groen imago geven. Je laat klanten zien dat je aandacht hebt voor het milieu.

2. Implementeer een groene leveringsstrategie
Het optimaliseren van je leveringsstrategie kan behoorlijk bijdragen aan de duurzaamheid van je webshop. Overweeg het gebruik van lokale distributiecentra om de afstand tussen klanten en producten te verkleinen. Dit vermindert transportkosten en CO2-uitstoot. Kijk ook kritisch naar de vervoerder waarmee je gaat samenwerken. De meesten bieden verschillende milieuvriendelijke bezorgopties. Zoals gecombineerde leveringen, groenere diensten of de inzet van fietskoeriers. Een andere duurzamer manier is pakketjes standaard laten verzenden naar ophaalpunten in plaats van huisadressen. Dit scheelt nogal op het aantal te rijden kilometers.

3. Minimaliseer retourzendingen
Retourzendingen hebben een grote impact op het milieu vanwege de extra verpakking en transport. Om dit te verminderen, zorg je voor een zo duidelijk mogelijke productbeschrijving. Denk aan uitgebreide informatie, scherpe afbeeldingen, filmpjes, maattabellen en ervaringen van klanten. Dit helpt je bezoekers bij het kiezen van de juiste aankoop. Het vermindert retourzendingen doordat je klanten een zo realistisch mogelijke verwachting geeft. Tegelijk zorgt het voor meer aankoopgemak en minder teleurstelling, oftewel een positievere winkelervaring. Win, win.

4. Kies voor duurzame producten en materialen
Selecteer (meer) producten die gemaakt zijn van duurzame materialen. Biologisch katoen, gerecycled plastic, bamboe en andere milieuvriendelijke grondstoffen kunnen de ecologische impact van je producten verminderen. Duurzaamheid gaat namelijk niet alleen om hoe je verkoopt, ook wát je verkoopt.

5. Omarm een duurzame bedrijfscultuur
Duurzaamheid begint van binnenuit. Of je nou alleen werkt, of met een heel team mensen – zorg voor een milieubewust beleid. Van het beperken van papiergebruik, digitale administratie tot energiebesparing en afval scheiden. Een andere mooie manier om je webshop te verbinden met duurzaamheid is door samenwerken met en het ondersteunen van milieugerichte goede doelen. Dit laat niet alleen je toewijding zien aan een groenere planeet, maar motiveert ook klanten voor een bijdrage door bij jou te winkelen.

Tenslotte, heb jij een duurzame webshop? Laat dit dan zien, bezoekers zullen je groene acties zeker waarderen. Hierdoor is duurzaamheid niet alleen goed voor het milieu, ook voor de omzet van je bedrijf!

Dit artikel is tot stand gekomen door GreenAds.