Partnerbericht

Een duurzaam verdienmodel, hoe doe je dat?

Vroeger werd verduurzaming vooral gezien als extra kostenpost, tegenwoordig is het veel meer dan dat. Het is niet alleen een ‘must’ door de klimaatproblematiek en wetgeving vanuit de overheid. Ook is er een toenemende vraag vanuit de maatschappij, oftewel je (potentiële) klanten, naar producten die met respect naar mens en milieu zijn gemaakt. En met een goed duurzaam verdienmodel, kun je als ondernemer net zo goed winst maken! Wij leggen je uit hoe je dat het beste aanpakt.

Profit for a company is like oxygen for a person. If you don’t have enough of it, you’re out of the game. But if you think your life is about breathing, you’re really missing something.” – Peter Drucker

Het uitgangspunt van duurzaam ondernemen

Eerst nog even terug naar de definitie van duurzaam ondernemen; dit is namelijk een erg breed begrip met verschillende aspecten. Wat houdt ‘maatschappelijk verantwoord’ ondernemen eigenlijk in? Hieronder vind je vier duurzaamheidsprincipes die je kunt gebruiken als uitgangspunt bij de vertaling naar je eigen onderneming:

1. Breng niet meer milieuschade aan dan de tijd die nodig is om te herstellen.

2. Vermijd het gebruik van fossiele grondstoffen en kies waar mogelijk voor hernieuwbare bronnen.

3. Zorg dat er niet meer en sneller natuurvreemde stoffen in het milieu komen dan de natuur kan verwerken.

4. Zorg voor een passende compensatie en goede arbeidsomstandigheden voor iedereen die betrokken is bij het productieproces.

Wat is een duurzaam verdienmodel?

Een verdienmodel is onderdeel van je ondernemingsplan en geeft aan op welke manier je geld gaat verdienen met je product of dienst. Je kunt kiezen voor één of een combinatie van meerdere verdienmodellen. Je bepaalt in je plan welke bouwstenen nodig zijn voor het leveren van producten of diensten. Deze bouwstenen zijn eigenlijk de ‘waardes’ die je creëert voor je (potentiële) klanten. Bij een duurzaam verdienmodel zorg je dus dat de aangeboden producten en diensten concreet waarde toevoegen voor mens, milieu en maatschappij.

Wat betekent dit voor je businessmodel?

De implementatie van duurzaamheid in je businessmodel houdt in dat je bijvoorbeeld de duurzame behoeften van je huidige klanten gaat onderzoeken. Of juist die van een andere, meer bewuste, doelgroep. Je kunt werken aan de kwaliteit en ontwerp van je dienst of product. Kun je deze misschien op een meer milieuvriendelijke manier leveren? Of kun je bijvoorbeeld gebruik maken van gerecyclede grondstoffen voor een product of verpakking? Een andere mogelijkheid is dat je extra diensten aanbiedt waardoor de klant langer met een product kan doen, zoals een reparatieservice of recyclevergoeding. Tenslotte zoek je samenwerkingen met andere duurzame partners die meerwaarde kunnen leveren voor het groene imago van je product of dienst.

Drie voorbeelden van duurzame verdienmodellenv

Hoé je je geld verdient, oftewel je verdienmodel, kan op verschillende manieren. Het meest bekende en simpelste model is natuurlijk goederenverkoop. De klant koopt een product en betaalt hiervoor. Of in het geval van diensten, het uurtje-factuurtje model. Een vernieuwend verdienmodel kan een slimme zet zijn om duurzaamheid te combineren met een hogere winst. Om een paar voorbeelden te noemen:

Vermenigvuldigen door te delen
Je geeft hierbij als ware ‘gratis’ iets weg om uiteindelijk je omzet te verhogen. Denk aan beschrijvingen en uitleg over de duurzame voordelen van je product of dienst. Wanneer je keukens verkoopt, kun je een blog schrijven over hoe je je keuken zo efficiënt mogelijk kunt verduurzamen. Of maak interessante podcasts over de diensten die je levert. Geef gratis tips, een probeerverpakking of e-book weg. Je kunt ook een duurzaam doel steunen en je klanten op de hoogte houden van de resultaten.

Abonnementsmodel
Consumenten willen vanuit milieu oogpunt het liefst zo min mogelijk kopen maar kiezen steeds vaker producten of diensten die hun probleem oplossen. Een abonnement als verdienmodel kan dus erg interessant zijn voor je klanten én voor jou als bedrijf. Het gaat hierbij namelijk om vaste terugkerende inkomsten. Denk aan moderne lidmaatschappen zoals voor vervoersmiddelen, maaltijden of elektrische apparaten.

Circulair verdienmodel
Een circulair verdienmodel zoals Product as a Service (PaaS) is een manier waarbij klanten niet voor het product zelf maar voor de dienstverlening betalen. De spullen blijven eigendom van het bedrijf. Zo ga je zuinig om met grondstoffen voor de producten en bied je klanten de mogelijkheid om daar op een milieuvriendelijke manier gebruik van te maken. Denk bijvoorbeeld aan spullen die aan het einde van het gebruik weer ingeleverd kunnen en waar weer een nieuw product van wordt gemaakt. Ook het leasen van zonnepanelen is een mooi voorbeeld van een circulair verdienmodel.

Vind het duurzame model die het beste past bij jouw onderneming waardoor klanten veranderen in trouwe fans, die elke keer bij je terugkomen!

Dit artikel is tot stand gekomen door GreenAds.