Partnerbericht

Duurzame babykleding van Verh!p

Eind september kopte de duurzame merkenvergelijkingssite Rank a Brand dat eerlijke en duurzame kinderkleding nog in de kinderschoenen staat. Als het aan onderneemster Brendy Boogaard ligt komt daar vanaf nu verandering in. Met haar babykledingmerk verh!p laat ze zien dat verantwoord ondernemen, prijs en kwaliteit prima samen gaan.

Duurzaam, comfortabel voor baby's en handig voor ouders.

Met een achtergrond als consultant en docent begon ze met een gedegen onderzoek naar de textielketen. Ze kwam meerdere pijnpunten tegen en besloot deze te verbeteren. Daarbij gaat het volgens haar niet alleen om productieomstandigheden en duurzame materialen. Volgens Boogaard is dit slechts de basis en zou elk kledingmerk hier de verantwoordelijkheid voor moeten nemen. “Voor een consument is het een enorm uitzoekwerk om te weten waar en hoe iets wordt gemaakt, door wie en waarvan. Bovendien weten helaas nog te weinig ouders hoe gevoelig jonge kinderen zijn voor (hormoonverstorende) chemicaliën die helaas ook vaak in kleding zitten”, aldus Boogaard. Verh!p zorgt daarom voor 100% biologisch katoen en goede productieomstandigheden. Dit garanderen ze door alleen te werken met producenten die GOTS gecertificeerd zijn. De onderneemster licht toe: “Ik kwam erachter dat het woord ‘bio-katoen’ nog niet juridisch beschermd is. De enige manier waarop aantoonbaar is dat er ook daadwerkelijk bio-katoen is gebruikt, is wanneer er sprake is van een Control Union certificering. Bij de Global Organic Textile Standard (GOTS) is dit het geval, en wordt er bovendien niet alleen gecontroleerd op het materiaal (bio-katoen), maar ook op de arbeidsomstandigheden.”

Een gedegen aanpak voor onderbelichte pijnpunten in de textielketen.

Maar verh!p gaat verder dan dat. Boogaard vond ook pijnpunten in het begin en het einde van de keten, waar vaak nog weinig aandacht voor is. Het begin van de keten gaat over de ontwerpfase. Van al het textiel dat wereldwijd wordt geproduceerd, wordt 30% nooit verkocht, en nog eens 30% vindt zijn weg naar de consument in de uitverkoop. “Als we ons alleen zouden focussen op duurzame materialen en goede productieomstandigheden, gaan we deze verspilling niet tegen”, zo vertelt Boogaard. Daarom nam ze de tijd om in dialoog te gaan met haar doelgroep. Ze deed onderzoek onder ruim 200 ouders en luisterde naar hun ervaringen en behoeften met betrekking tot babykleding. “Veel ouders die zwanger zijn van hun eerste kindje kopen babykleding die op het eerste gezicht lief oogt, maar uiteindelijk niet praktisch blijkt, bijvoorbeeld tijdens het verschonen. Dat is zonde, want ouders gebruiken deze kleding niet en gooien het uiteindelijk weg.” Boogaard baseerde haar eerste collectie op de resultaten van haar onderzoek en de kledingstukken hebben daardoor allerlei handigheidjes, zoals mouwtjes die met je kind meegroeien. “Zo weet ik dat onze kledingstukken comfortabel zijn voor baby’s en praktisch voor ouders.”

Ook aan het einde van de keten minder afval.

Om ervoor te zorgen dat haar babykleding ook aan het einde van de keten niet tot afval leidt, heeft Boogaard een verkoopconcept ontwikkeld dat duurzame consumptie onder ouders stimuleert. De impact op het milieu is namelijk het grootst wanneer het kledingstuk over de toonbank is gegaan. Dan wordt het gewassen, gedroogd en helaas ook heel vaak snel weer weggegooid. In Nederland alleen al gooien we jaarlijks 235 miljoen kilo textiel weg. En dan te bedenken dat voor elk t-shirt 2700 liter water en 7 eetlepels landbouwgif worden gebruikt. Dat is de reden waarom verh!p heeft gekozen voor hoogwaardige kwaliteit, waardoor de kleding mooi blijft en lang meegaat. “Onze kwalitatief hoogwaardige kleding hoeft niet tot afval te leiden. Geef het door!”, roept Boogaard op. De babykleding van verh!p is te koop in setjes die worden verpakt in een mooie cadeaudoos. De doos past door de brievenbus en neemt weinig ruimte in, waardoor deze gemakkelijk drie maanden kan worden bewaard tot een baby uit de kleding is gegroeid. Dan kunnen ouders de doos opnieuw gebruiken om de kleding door te geven aan een volgende baby. De speciaal door verh!p ontwikkelde ansichtkaarten maken het doorgeven extra leuk. Ken je niemand aan wie je de kleding kan doorgeven? Dan kan je het terugsturen aan verh!p. Boogaard zorgt er dan voor dat de kleding een tweede leven krijgt via haar eigen webshop.

Kortom, aan elk detail is gedacht. Met verh!p wordt verantwoorde babykleding kopen een makkie voor ouders. Al het uitzoekwerk over waar en hoe het wordt gemaakt, door wie en waarvan is namelijk al voor je gedaan! En daarom weet je 100% zeker dat je een product koopt waar een goed verhaal achter zit. Handig merk dus dat verh!p, in een wereld waar ouders zich steeds bewuster worden van wat ze hun kinderen laten dragen, eten en beleven.

Bestel met korting.

En wat hoort bij een gestructureerde aanpak van het delen van een goed verhaal? Juist: innovatieve marketing en pr en dus een sterke crowdfundingcampagne. Om de positieve impact van dit merk werkelijkheid te laten worden, heeft verh!p ouders, opa’s en oma’s, vrienden en familie nodig die een baby willen voorzien van verh!p kleding. De collectie is nu exclusief verkrijgbaar via Oneplanetrowd tegen een aantrekkelijke korting. Bekijk de aanbieding hier