• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Overig
Partnerbericht

Duurzaamheid en terugdringen aantal auto’s in Nederland

De impact van vervuiling door auto´s op het milieu wordt voor steeds meer mensen duidelijk. Dat is ook een van de redenen dat steeds minder jongeren in Nederland een eigen auto hebben. Opvallend is dat het aantal wegvoertuigen wel blijft stijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van het CBS. Wat doet de overheid om dit aantal verder terug te dringen?

  • hoyhoy
    Hoyhoy
27-01-2020 Leestijd: 2 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Oneworld-2.png

Elektrisch rijden

Het is de bedoeling dat er in de toekomst veel minder CO2 wordt uitgestoten. Dat is dan ook de reden dat er vanaf 2035 alleen nog maar auto’s worden verkocht met een elektrische aandrijving. Om ervoor te zorgen dat iedereen overstapt op elektrisch rijden, heeft de overheid aantrekkelijke regelingen en subsidies beschikbaar gesteld. Zo kun je vrijstelling krijgen van motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Daarnaast is er sprake van een lagere fiscale bijtelling. Elektrisch rijden is zuiniger dan rijden op benzine of diesel. Daarmee is elektrisch rijden niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de eigen portemonnee.

 

Minder auto’s in grote steden

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem hebben al milieuzones om oude auto’s te weren uit de stad. Vooral Amsterdam is een voorloper op dit gebied. Zij werkt toe naar een geheel uitstootvrije stad in 2030. Vanaf dat moment zijn er alleen elektrische auto’s welkom in de stad. Al vanaf 2020 zijn oude dieselauto’s niet meer toegestaan in Amsterdam. Ook worden de komende jaren de bestaande milieuzones verder aangescherpt. Om elektrisch rijden te stimuleren, komen er in Amsterdam aantrekkelijke subsidies beschikbaar. Daarnaast komen er meer laadpalen. Nu zijn het er nog maar 3000. Amsterdam denkt er in 2025 zo’n 16.000 tot 23.000 nodig te hebben.

 

Inzetten van deelauto’s

We zien ook dat het delen van een auto bezig is aan een opmars. Op deze manier zijn er een stuk minder auto’s op de weg en zijn er ook veel minder parkeerplaatsen nodig. Ook voor de gebruiker biedt autodelen veel voordelen. Zij hoeven namelijk geen wegenbelasting, bijtelling of autoverzekering afsluiten. De eigenaar van de auto van er op zijn beurt ook een zakcentje aan verdienen. Daarnaast ben je natuurlijk super milieubewust bezig! Vooral de inzet van een elektrische deelauto zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot flink wordt verminderd. Er zijn in Nederland verschillende organisaties die autodelen mogelijk maken. Denk hierbij aan MyWheels, Greenwheels, ConnectCar en FlexCar.

 

Autofabrikanten moeten motoren een stuk schoner maken

Tot slot heeft de EU bepaald dat nieuwe auto’s in 2030 ongeveer 37,5% minder CO2 moeten uitstoten dan in 2021. Vanaf 2021 mogen nieuwe auto’s niet meer dan 95 gram CO2 uitstoten. Dit aantal moet dus in de jaren daarna dus flink omlaag, anders kan de autobouwer een flinke boete op de deurmat verwachten. Om ervoor te zorgen dat de autofabrikanten aan dit doel werken, is er een tussendoel van -15% in 2025 opgenomen in het voorstel. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat autofabrikanten op tijd beginnen met het verschonen van de motoren.

hoyhoy

Hoyhoy

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • CMS format water 2
    • Achtergrond

    In deze Nederlandse gemeente heeft de helft van de inwoners vaak geen water

    Water is er zeven keer zo duur als in de rest van Nederland.

    14-04-2022
    • Urisha Blake
  • CMS FORMAT freelancers
    • Achtergrond

    Terwijl hun opdrachtgevers miljoenen verdienen, komen freelance journalisten niet rond

    Bijna de helft kan er niet van leven.

    01-04-2022
    • Jolanda van de Beld
  • indonesië
    • Achtergrond

    Wat kan Indonesië juridisch met Ruttes ‘diepe excuses’?

    Als de excuses vooral sociaal wenselijk zijn, is het de vraag of ze wat waard zijn.

    25-02-2022
    • Fitria Jelyta
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2022 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed