• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Overig
Partnerbericht

Duurzaam ondernemen in de horeca

Winstgevend begrip of vanuit een groen hart?

Hoe duurzamer de horeca-ondernemer des te groener de klanten. En aangezien deze doelgroep booming is, zijn er steeds meer ondernemers die hier het commerciële belang van inzien. Ook kunnen energiebesparende maatregelen je als horecaondernemer een hoop geld besparen.

  • Ellen Oortwijn
23-05-2019 Leestijd: 2 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
kitchen-731351_1920

Ondernemen met aandacht voor gezondheid, natuur en milieu is geen tijdelijke trend meer. Realistisch bekeken is het niet altijd het groene hart dat de ondernemer tot maatschappelijke beslissingen drijft. Vaak speelt het imago, subsidies, wetgeving of de portemonnee een belangrijker rol. Vanuit welke motivatie dan ook, duurzaam ondernemen biedt voordelen voor zowel de bedrijfsvoering als het milieu.

Informatieplicht energiebesparende maatregelen per 1 juli 2019
Grootverbruikers in de horeca waren al verplicht energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. Per 1 juli 2019 is er ook een wettelijke informatieplicht die vraagt voor deze datum te rapporteren over de getroffen maatregelen.

Toon daadkracht met deze duurzame tips voor horeca ondernemers
Ondernemen met een zo’n min mogelijke milieu-impact. Erover praten

is één ding maar er ook naar handelen is een tweede. Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken. Een paar tips op een rij:

1. Energiezuinig apparatuur
De meeste energie wordt doorgaans verbruikt in de keuken. Een duurzame aanpak begint bij de opstelling. Een energiezuinige koelkast naast een oven neerzetten is als dweilen met de kraan open. Maak slimme keuzes in de aanschaf en gebruik. Verouderde apparatuur zijn stiekeme energieslurpers. Vervanging kan gemiddeld binnen vijf jaar uit. Vergelijk voor aankoop het energiegebruik van uw keukenapparatuur. De investering van energiezuinig apparatuur heeft ook nog eens een fiscaal voordeel. Dat maakt drie keer een win: voor het milieu, een besparing op de investering én verlaging van energiekosten.

2. Quick-wins voor het besparen van energie en water

  • het vervangen van licht naar LED-verlichting (doorgaans terugverdiend binnen een jaar)
  • perlatoren op kranen in de toiletten (bespaart al snel 10 liter water per minuut)
  • verlichtingssensoren, bijvoorbeeld in het toilet of magazijn (binnen een paar maanden terug verdiend)
  • goede isolatie
  • een duurzame energieleverancier en gebruik van groen stroom
  • let op sluipverbruik van bijvoorbeeld drank-/snackapparaten of druppelende kranen
  • bewegingssensoren bij terrasverwarming. Of nog beter, vervang voor dekens op het terras.

 3. Denk ook aan:

  • inkoop van biologische-, fairtrade- en lokale producten
  • verminderen en scheiden van afval. Wat afval is voor de één, is gebruiksmateriaal voor de ander (bijvoorbeeld koffiedrab waar oesterzwammen op gekweekt worden voor vegaburgers)
  • koppelen van je product aan Goede Doelen
  • aanbieden van veganistische maaltijden
  • serveren van kraanwater
  • vervangen van plastic rietjes door een versie van metaal, bamboe, riet of bucatini (dikke pastastengels)
  • een doggybag voor gasten
  • zaken doen met organisaties die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Bijvoorbeeld partners van MVO Nederland zoals Hakvoort Professional.

Zo binnen zo buiten
Het imago is een belangrijke trigger voor duurzaam ondernemen. Dit vraagt naast besparende maatregelen ook om een verandering van binnenuit de organisatie. Denk hierbij aan de omgang met klanten en omwonenden maar ook het gedrag van medewerkers, zoals bijvoorbeeld het onnodig aanlaten staan van licht, verwarming of apparatuur. Een gesprek tussen medewerkers terwijl de kraan of koelkast open staat geeft niet bepaald een groene indruk. Stimuleer gasten op een creatieve manier tot bijvoorbeeld hergebruik van handdoeken of zuinigheid met water. Een organisatie zonder duurzame identiteit (het beeld dat ze vanzichzelf hebben) zal lastig een groen imago krijgen. De huidige consument prikt hier steeds sneller doorheen. En gelukkig maar, want zo blijven organisaties gemotiveerd voor een duurzame bedrijfsvoering.

Dit artikel is tot stand gekomen door Green Ads. 

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • CMS format water 2
    • Achtergrond

    In deze Nederlandse gemeente heeft de helft van de inwoners vaak geen water

    Water is er zeven keer zo duur als in de rest van Nederland.

    14-04-2022
    • Urisha Blake
  • CMS FORMAT freelancers
    • Achtergrond

    Terwijl hun opdrachtgevers miljoenen verdienen, komen freelance journalisten niet rond

    Bijna de helft kan er niet van leven.

    01-04-2022
    • Jolanda van de Beld
  • indonesië
    • Achtergrond

    Wat kan Indonesië juridisch met Ruttes ‘diepe excuses’?

    Als de excuses vooral sociaal wenselijk zijn, is het de vraag of ze wat waard zijn.

    25-02-2022
    • Fitria Jelyta
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2022 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed