• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

MtM_OneWorld_WebBanner_600x500_V2

Advertentie

advertentie DZRA
  • Mensenrechten

Duurzaam ondernemen anno 2019 betekent ook dat gendergelijkheid op de werkvloer een halszaak wordt

door Joky François, Global Theme Lead Gender bij Rainforest Alliance

Gender-issues; sinds#MeToo is de geest uit de fles. Onderwerpen als gender gerelateerd geweld en vrouwen-empowerment bereiken nu ook de grote boardrooms, waar ze ongetwijfeld tot verhitte discussies leiden. De toenemende aandacht voor mensenrechten in het nieuws en de politiek voorspelt: genderproblematiek verdwijnt voorlopig niet van de agenda.

  • rainforest alliance
    Rainforest Alliance
08-03-2019 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Women-sort-ramon-nuts-and-spread-them-out-for-drying-at-their-processing-center-and-bakery-in-Ixlu-Guatemala.-Photo-credit-Sergio-Izquierdo.jpg

Vrouwen sorteren noten in Guatemala. Foto: Sergio Izquierdo.

Trouwens, de #MeToo campagne bestaat al sinds 2006. De Amerikaanse mensenrechtenactiviste Tarana Burke hoopte overlevenden van seksueel geweld binnen haar community hiermee een hart onder de riem te steken. Toch duurde het nog tot 2017 voor de zinsnede een internationale beweging ontketende, in het kielzog van de aantijgingen tegen Hollywood-magnaat Harvey Weinstein.

In een tijd waarin wereldnieuws een kwestie van een klik is, moeten bedrijven die nog geen werkwijzen en beleidsregels hebben op het gebied van genderrechten, zich achter de oren krabben. Met zo’n beleid anticiperen werkgevers op een wereldwijde norm, voorkomen ze reputatieschade en doen ze simpelweg het juiste. Dat an sich is al een businesskans.

Want hoewel vorig jaar vooruitgang geboekt is op de werkvloer, zien we nog steeds te weinig vrouwen maar ook mensen van kleur, Aziaten en etnische minderheden (BAME) in de directiekamers. Ook verdienen zij nog altijd minder dan hun collega’s. Er is dus nog een lange weg te gaan.

Aandacht schenken aan gendergelijkheid, levert bedrijven een hoop op: een gebalanceerd en getalenteerd bestuur, meer herkenning bij de doelgroep, een beter imago en minder ruis in de duurzame toeleveringsketen. De business-case voor vrouwen-empowerment heeft zich al in talloze sectors bewezen.

Sta hier eens bij stil: bijna de helft van al het werk in de landbouw wordt uitgevoerd door vrouwen terwijl zij veel minder middelen tot hun beschikking hebben dan mannen. Een gelijk speelveld zou volgens de Food and Agriculture Organisation oogstopbrengsten onder vrouwen met 20-30% kunnen verhogen. En een eerlijk loon voor vrouwen betaalt zich voor de werkgever terug in het behoud van personeel, de productiviteit en het algeheel welzijn van het personeel.

Het goede nieuws is dat er in verschillende ketens een hoop gebeurd is sinds de vorige Internationele Vrouwendag.

Vanuit de overheid, NGO’s en burgers wordt de druk op bedrijven om te voldoen aan de
de UN richtlijnen voor Business en Human Rights opgevoerd. Dit geldt vooral voor het dwangarbeidbeleid. De omvang van sociale bewegingen als #MeToo liet al zien dat dwangarbeid vaak sterk verweven is met gender en seksuele intimidatie. Gelukkig nemen bedrijven deze problematiek steeds serieuzer.

De Ethical Trade Initative (ETI) helderde op hoe bedrijven kunnen reageren op gender-gerelateerde problemen in de ketens. En het non-profit Business for Social Responsibility (BSR) ontwikkelde richtlijnen voor ketencontroles en gender.

Beide stomen bedrijven klaar voor juni. Dan adviseert de United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGPs) Working Group de raad voor de mensenrechten over de integratie van gender in bedrijfsbeleid.

Recent heeft de Internationale Arbeidsorganisatie (International Labour Organisation, ILO) een voorstel geformuleerd om wereldwijd agressie en intimidatie op de werkvloer aan te pakken. In juni 2019 wordt bepaald of er een nieuw verdrag komt of alleen een aanbeveling.

De Nederlandse overheid heeft in 2018 verschillende acties in gang gezet om het aandeel van vrouwen in bestuursfuncties op te krikken. Ook lanceerde zij het Gender & LGBTI Equality Policy Plan 2018 -2021. Op de arbeidsmarkt zet de overheid zich in voor meer werkgelegenheid en inkomen voor vrouwen. Specifiek door haar pijlen te richten op de financiële onafhankelijkheid van de vrouw, de aanstelling van vrouwen in hoge functies en een einde aan de inkomenskloof. Want die mag dan wel iets gekrompen zijn in 2018, vrouwen krijgen nog steeds minder betaald dan mannen.

Een ander belangrijke inzicht is dat organisaties gerund door vrouwen meer gewicht krijgen, vooral in de landbouw, aangezien de vraag naar producten gemaakt door vrouwen toeneemt.

Genderproblematiek krijgt steeds meer aandacht in de koffiesector. In 2018 was het thema van International Coffee Day ‘vrouwen in de koffie’. Daarnaast verscheen een documentaire over gender en de koffie-industrie.

Coffee-sorters-at-Maraba-smallholder-coffee-cooperative-in-Butare-Rwanda.-Credit-Rainforest-Alliance-1.jpg

Koffie sorteerders in Butare, Rwanda.

Ook experts op het gebied van ontwikkeling in toeleveringsketens zijn het erover eens: zonder empowerment van vrouwen worden de UN Sustainable Development Goals níet voor 2030 behaald.

Bij de Rainforest Alliance zagen we dat een hogere levensstandaard in de landbouwsector inherent is aan de ontwikkeling van vrouwen. Meerdere onderzoeken tonen aan: als vrouwen economisch emanciperen, floreren hun families en communities ook.

De participatie van mannen in vrouwen-empowerment is een integraal onderdeel van het proces naar gendergelijkheid. Hen die rol ontzeggen kan op den duur leiden tot lagere participatie onder vrouwen en tekortschieten op duurzaamheid. Of zelfs een toename van gender-gerelateerd geweld.

Voor alle sectoren -niet alleen de landbouw- betekent meer gelijkheid en sociale rechtvaardigheid óók meer geld in het laatje. Het Better Work Programma, een van de initiatieven binnen de overwegend vrouwelijke kledingsector wijst op een grotere output, minder fouten en minder personeelsverloop.

Bedrijven die dat nog niet gedaan hebben moeten gendergelijkheid bovenaan hun to-do-lijst zetten. Het liefst vandaag nog.

 

Dit artikel werd eerst gepubliceerd op Joop.nl

leonie_osso_sona_medium.jpg

Betere kansen voor vrouwen in cacao

door Britta Wyss Bisang, UTZ programmadirecteur* AMSTERDAM - 8 MAART  2017 -…

rainforest alliance

Rainforest Alliance

The Rainforest Alliance works at the intersection of business, agriculture, and forests to make responsible business the new normal. We …
Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meest gelezen op OneWorld

  • Covid-19 vaccine on a stack of US one hundred dollar banknotes bills next to syringes
    • Essay

    Hoe het Westen de wereld de corona-afgrond in duwt

    Veruit de meeste landen werden door Europa besmet.

    16-04-2021
    • Chris de Ploeg
  • IMG_1715
    • Opinie

    ‘De bijstand is een leven vol schaamte en regels’

    Zonder tegenprestatie is de bijstand al vernederend genoeg, schrijft Robin Meulenberg.

    29-11-2019
    • Robin Meulenberg
  • PLLRAAK_PORTRET_26
    • Lhbti+

    ‘De zoektocht naar queer liefde is onveilig’

    ‘Al mijn gay vrienden hebben meegemaakt dat oudere mensen seks willen.’

    16-04-2021
    • Manju Reijmer
  • abstract image of a vagina. outer space, planets, moon and stars. snake tempter and plant herbs. printing on fabric and paper. radical femenism. vector
    • Seksuele gezondheid

    Zelfs bij vulvakanker met een antischimmelzalfje worden weggestuurd

    In de wetenschap werd het vrouwelijk lichaam lange tijd genegeerd.

    14-04-2021
    • Zvezdana Vukojevic

Meer politiek

  • Covid-19 vaccine on a stack of US one hundred dollar banknotes bills next to syringes
    • Essay

    Hoe het Westen de wereld de corona-afgrond in duwt

    Veruit de meeste landen werden door Europa besmet.

    16-04-2021
    • Chris de Ploeg
  • CCTV or Security Cameras
    • Sociaal onrecht

    De dodelijke jacht van overheden op onze persoonsgegevens

    Zij gaan steeds verder met het massaal verzamelen van data.

    15-04-2021
    • Daan Bauwens
  • foto mensensmokkel
    • Migratie

    Als werken voor een mensensmokkelaar je enige optie is

    Fahrid laat migranten in zijn huis verblijven: ‘Mijn geldproblemen waren direct opgelost.’

    08-04-2021
    • Ula Idzikowska
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed