Partnerbericht

De vagina: big business

Doel één, het veranderen van de fem care markt, is behaald. Maar Yoni is nog lang niet klaar. Met de net gelanceerde investeringscampagne op Oneplanetcrowd wil Yoni 2,5 miljoen euro ophalen voor de volgende stap in vulva & vaginal care.

‘Chemicals are not for pussies’. Met deze spraakmakende campagne lanceert Yoni in 2014 haar biologisch katoenen tampons en maandverband. Vanaf 2015 was Yoni de eerste biologische optie die verkrijgbaar was bij de gewone supermarkt en drogisterij. Nu, zeven jaar later, heeft Yoni de fem care markt blijvend veranderd. Op dit moment is te zien dat de vier bedrijven die deze industrie wereldwijd domineren langzaamaan geïnspireerd raken om hetzelfde te doen. Ook zij bieden steeds vaker (semi)biologisch katoenen opties aan.

Doel één, het veranderen van de fem care markt, is dus behaald. Maar Yoni is nog lang niet klaar. Met de net gelanceerde investeringscampagne op Oneplanetcrowd wil Yoni 2,5 miljoen euro ophalen voor de volgende stap in vulva & vaginal care.

Minder taboe en een groeiende markt

Tegenwoordig is er steeds meer aandacht in de samenleving voor het onderwerp menstruatie. Dit roept steeds meer vragen op over de reguliere wegwerpproducten, vulvagezondheid en het gebrek aan producten die daarvoor verkrijgbaar zijn. Ook worden taboes zoals urineverlies en menopauze steeds openlijker besproken. Dit zie je terug in de markt. Zo is de vraag naar incontinentieproducten de afgelopen vijf jaar toegenomen van 19% naar 25% als segment binnen de totale fem care categorie. Daarnaast groeit de markt voor herbruikbare producten zoals de menstruatiecup (waarvan de waarde is vertienvoudigd in de afgelopen vijf jaar) en menstruatieondergoed (met een geschatte groei van bijna 30% de komende jaren). Deze trend is ook te zien in het stijgend aantal investeringen in onderwerpen zoals menopauze en fem tech, waar een groei wordt verwacht van meer dan 13% in de komende vijf jaar.

 

Het idee voor Yoni is ontstaan nadat bij mij een voorstadium van baarmoederhalskanker werd geconstateerd. Vanaf dat moment wilde ik echt veel bewuster met mijn vagina omgaan. Ik vind dat elke vrouw het recht heeft om te weten waar haar tampons en maandverband van gemaakt zijn. Dat wij ons nu nog meer gaan richten op de algehele vulva- en vagina gezondheid, bijbehorende oplossingen én dat we nog veel meer mensen willen bereiken, is helemaal in lijn met de missie van ons merk.

–  Mariah Mansvelt Beck, oprichtster van Yoni

 

Internationale ambities

De komende vijf jaar heeft Yoni de ambitie om door te groeien naar het grootste bio – en innovatieve fem care merk in Europa. Distributie-uitbreiding in Nederland en de rest van Europa speelt hierbij een rol, maar ook het opbouwen van de online business. Online kan Yoni sneller nieuwe en innovatieve producten toevoegen, die de volgende stap in vulva care mogelijk zullen maken. Voor deze groei en innovaties is een investering van 2,5 miljoen euro nodig.

Innovaties

In 2021 lanceerde Yoni het bekroonde Period Proof Underwear. De komende tijd zal deze lijn verder worden uitgebreid. Zo wordt er onder andere ondergoed voor licht urineverlies ontwikkeld. Daarnaast is Yoni een samenwerking aangegaan met de Vrije Universiteit van Amsterdam, onder leiding van Rosanne Hertzberger, met als doel in de komende twee à drie jaar een product te ontwikkelen dat de balans van het vaginale microbioom versterkt. De vulva verdient meer aandacht en dat gaat ze ook krijgen, daar zorgt Yoni wel voor.

Oneplanetcrowd

Vanaf nu kan iedereen investeren in Yoni via Oneplanetcrowd: https://opc.to/yoni-invest. Hier vind je alles over de plannen van Yoni en de investeringsvoorwaarden.

De campagne loopt tot eind september.