De grootste boom ter wereld, een koffieplant of een roosje in knop door de brievenbus? Vanaf nu kan het allemaal. Maarten van den Berg ontwikkelde een pot en vensterdoos waarmee planten als brievenbuspost verstuurd kunnen worden. Door een persoonlijke tekst op het kaartje te laten printen wordt het een levende wenskaart.

Financiering landrestauratie met verkoop innovatief product

“Het begon allemaal met de wens om de productiviteit én natuurwaarde van gedegradeerde landbouwgrond te vergroten” vertelt Maarten, oprichter van MountGreen. “Dat levert winst op economische, ecologische en sociaal vlak op, maar gebeurt nog veel te weinig omdat het resultaat pas na enkele jaren zichtbaar wordt. Toen dacht hij, dat ga ik financieren met de opbrengst uit de verkoop van een product dat iedereen aanspreekt: bloemen en planten. Maar dan wel op een manier die aansluit bij de wensen van de moderne consument: online, met veel informatie en 100% duurzaam.”

En dat is nu gelukt. De potten worden van maiszetmeel gemaakt met een 3D-printer, de planten in kokosvezel gekweekt en voorzien van een kaartje met verzorgingstips en leuke weetjes over de plant. “We zoeken steeds naar planten met een bijzonder verhaal. Dat past bij de boodschap die we als bedrijf uitdragen en bij de donatie van 1 euro per plant aan partnerorganisatie Justdiggit.” Een Nederlandse NGO die in droge gebieden werkt aan het herstel van de vegetatie om klimaatverandering tegen te gaan.

Vaak hangt aan duurzame designproducten een stevig prijskaartje. “Met een slim ontwerp en door productie in eigen beheer te nemen kunnen we voor een zeer toegankelijke prijs leveren” zegt Maarten. “3D-printing klinkt duur maar je bespaart op matrijs- en transportkosten en produceert niet meer dan je nodig hebt. Bovendien kan je kiezen voor materialen van biologische oorsprong. En levering door de postbode in plaats van de pakketbezorger bespaart tijd én geld”. 

Crowdfunding voor duurzame groei assortiment

De uitdaging voor MountGreen is voorraadbeheer. De planten zijn enkele maanden na het zaaien verzendklaar en moeten dan snel worden verstuurd, anders passen ze niet meer in de verpakking. Met een voorverkoopcampagne op crowdfundingplatform Oneplanetcrowd zoeken ze naar adressen voor de eerste planten. In ruil voor hun geduld krijgen de kopers tijdens de campagne 20% korting.

Elk kwartaal wordt een nieuwe plantensoort toegevoegd aan het assortiment. Abonnementhouders ontvangen deze als eerste en tegen gereduceerd tarief. Een week voor verzending wordt in een e-mail de soort bekend gemaakt en kan via een link het bezorgadres worden aangepast, mocht je de plant aan iemand anders cadeau willen geven. “Een jaarabonnement kan je zien als een lidmaatschap van een goed doel. Maar wel één waarbij je elk seizoen verrast wordt met een bijzondere plant” aldus Maarten. “Het voordeel voor ons is dat we weten hoeveel we van een nieuwe soort kunnen kweken zonder het risico te lopen de planten niet kwijt te raken. De abonnementhouders maken onze groei mogelijk”.

Wie als allereerst een levende wenskaart wil versturen of ontvangen heeft nog een paar weken de tijd. De campagne van MountGreen loopt tot 20 juni op www.oneplanetcrowd.com en is ook te bereiken via www.mountgreen.nl.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
oneplanetcrowd

Oneplanetcrowd

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer