Partnerbericht

Circulair is de groene draad

Alleen al de Nederlandse kleding afvalberg bedraagt 235.000 kilo (besef je dat dit maar liefst 370 voetbalvelden vol zijn?) en hiervan gaat ook nog 70% direct de verbrandingsoven in. De gemiddelde levensduur van een sweater wordt steeds korter en 30% van de geproduceerde kleding bereikt niet eens een kledingkast…

Ellen Mensink, oprichtster van Loop.alife, vindt dat het anders moet. Het is hoogste tijd om het tij te keren. En alles op alles te zetten. Mensink wil de textielindustrie circulair maken door de kleding afvalberg te verkleinen, waardevol materiaal nieuw leven te geven en zoveel mogelijk bedrijven en consumenten te ondersteunen en inspireren om met haar mee te doen.

Afval wordt weer grondstof

Vorig jaar organiseerde Mensink een innovatie lab met een groep studenten. Na uitvoerige research en testen kreeg ze, met behulp van crowdfunding, als allereerste van Nederland voor elkaar om een kleine collectie 100% gerecyclede sjaals en truien van lokaal kledingafval te maken. Dat deed ze met een innovatieve aanpak waarbij textielafval wordt vervezeld tot een grondstof, vervolgens weer tot garens wordt gesponnen en tot slot wordt omgezet naar mooie, nieuwe fashion- en interieurproducten. Zo wordt afval weer grondstof en sluit de keten.

Een succesvolle eerste stap, maar voor Mensink was dit nog maar het begin. Met de startup die hieruit is voortgekomen, brengt ze een nieuwe kijk, een nieuwe keten, een nieuwe beweging en een nieuwe standaard: Truly Circular. Dat betekent dat ze ieder stapje uit het productieproces zo transparant en duurzaam mogelijk wil uitvoeren. Dus zero waste, een zo hoog mogelijk percentage post-consumer waste per item en sorteren op kleur om zo geen gebruik te hoeven maken van extra water en chemicaliën.

Dat klinkt makkelijk, maar dat is het helaas niet. Mensink beheerst dit proces nu met verschillende samenstellingen van wol, maar de kleding afvalberg bestaat uit oneindig veel verschillende textielsoorten, materialen en kleuren. Om hun zero waste ambitie te realiseren en nieuwe Truly Circular producten te lanceren, is meer productontwikkeling nodig. En daarbij speelt geld een belangrijke rol.

Crowdfunding!

Daarom is Mensink met haar nieuwe sustainable lifestyle label Loop.alife wederom een crowdfunding campagne gestart. Speciaal hiervoor zijn bijzondere kleuren ontwikkeld. Kleuren die niet veel voorkomen in de kleding afvalberg en moeilijker te maken zijn. Inmiddels is al bijna 70% van het doelbedrag binnengehaald, maar dat betekent niet dat ze er al zijn.

Draag jij een steentje bij aan een duurzame toekomst?

Hoe meer mensen meedoen, hoe mooier de wereld. Steun Loop.alife nu door een van hun prachtige producten te kopen via Oneplanetcrowd.