• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
    • Archief
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
    • Overzicht vacatures
    • Uitgebreid zoeken
    • Vacature toevoegen
    • Registreer organisatie
    • Organisatie dashboard
    • Aanmelden werkzoekende
    • Werkzoekende dashboard
    • Prijzen vacatureplaatsen
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer
  • Overig
Partnerbericht

Als bedrijf sterker uit de coronacrisis met een duurzame marketing strategie

Als ondernemer ben je door deze coronacrisis waarschijnlijk vooral bezig met overleven óf omgaan met extra drukte. In ieder geval hebben alle bedrijven hun manier van werken moeten aanpassen door maatregelen die de coronacrisis van ons vraagt. Dan duurzaamheid maar even op een laag pitje? Nee, integendeel! Om als bedrijf sterker uit de coronacrisis te komen is het juist belangrijk hoog in te zetten op duurzaamheid in je marketingstrategie.

Corona is geen ‘ongelukje’ maar een voorbeeld van wat gebeurt als we op deze manier met mens, milieu en maatschappij blijven omgaan. Zouden we de coronacrisis onder controle hebben, dan is het wachten op de volgende uitdaging. En ondertussen blijven klimaatverandering en CO2 uitstoot onderwerp van gesprek. Het gevoel van urgentie voor verandering groeit niet alleen onder consumenten maar gelukkig ook bij steeds meer bedrijven.

  • Ellen Oortwijn
28-10-2020 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
laptop-2592628_1920 (1)

Duurzaamheid als kans voor bedrijven door de coronacrisis

Veel bedrijven worden hard geraakt door deze crisis, dat is een feit. Er ligt tegelijkertijd een mogelijkheid om van duurzaam ondernemen de standaard te maken. Uit onderzoek van het MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) blijkt dat 80% van de Nederlandse bedrijven in de coronacrisis kansen ziet voor duurzaam ondernemen.[1] Omdat de markt door de fysieke beperkingen vooral online plaats vindt, is vindbaarheid op het internet een belangrijk onderdeel in een duurzame marketing strategie.

 

Een duurzame marketing strategie, juíst nu

De coronacrisis zorgt ervoor dat consumenten, meer dan ooit, waarde hechten aan bedrijven met een duurzame marketing strategie. Ook de vraag naar ‘groene’ producten en diensten zal blijven groeien. Voor sommige bedrijven is verduurzaming zelfs een bestaansreden geworden in plaats van nevenactiviteit. Om als ondernemer overeind te blijven en kunnen groeien in de coronatijd, is het slim je crisisbeleid om te zetten naar een duurzame (online) marketing strategie.

 

Het nieuwe marketing: lokaal, duurzaam en online

In deze ‘anderhalvemeter-economie’ zien we een marketing verschuiving naar lokaal, duurzaam én online. Niet alleen in de duurzame branche zal het online winkelen blijven groeien. Net als het zoeken en vergelijken van diensten en producten via internet, waarbij steeds vaker dichter in de buurt wordt gezocht. Voor bedrijven met webshops en een duurzame marketing strategie, liggen hier zeker kansen.

Een duurzaam marketing beleid heeft niet alleen te maken met het soort geleverde product of dienst, maar ook met hoe je als ondernemer in het leven staat. Een bedrijf dat niet per definitie een duurzaam product of dienst aanbiedt, kan wel degelijk een duurzame visie hebben. Een duurzame ondernemer draagt actief bij aan een betere wereld en is succesvol wanneer de marketingstrategie hierbij aansluit. Zichtbaarheid en vooral vindbaarheid is hierin onmisbaar. Want als je duurzame inspanningen niet zichtbaar zijn of je milieuvriendelijke producten niet worden gevonden, dan is dit in ieder geval niet duurzaam voor het voortbestaan van jouw bedrijf.

Tijd om je huidige marketingstrategie nog eens goed onder de loep te nemen. Wat doe je als bedrijf tijdens de coronacrisis aan duurzaamheid en in hoeverre is dit online vindbaar?

 

Investeren in zoekmachineoptimalisatie tijdens corona

Als we het hebben over zoeken en vinden via het internet, dan wordt er terecht meteen gedacht aan Google. Maar liefst 95% van de zoekers op internet maakt gebruik van deze zoekmachine[2]. Je kunt in je marketingstrategie Google Advertenties budgetteren maar nog slimmer is de inzet op ‘gratis’ vindbaarheid. Oftewel; met je website of webshop scoren in de ‘organische’ zoekresultaten van Google in plaats van de betaalde advertenties. Hoe? Door te investeren in SEO optimalisatie. Zorg dat je precies daar gevonden wordt waar je (potentiële) klanten op zoek zijn naar de diensten of producten van je bedrijf.

 

‘Gratis’ vindbaarheid met een goede SEO

SEO (search engine optimization) oftewel zoekmachine optimalisatie houdt dus in dat je een website of webshop optimaliseert, met als doel een hogere ranking in de organische zoekresultaten behalen. Deze optimalisatie bestaat grofweg uit drie onderdelen: techniek, content en linkbuilding. Er zijn verschillende gratis SEO tools om te kijken hoe je vindbaarheid ervoor staat. Hiermee kun je je website of webshop efficiënter optimaliseren en hogere posities in de resultaten van zoekmachines behalen.

Wanneer je als bedrijf inzet op een duurzame marketingstrategie én deze online vindbaar weet te maken, pak je de kans van de corona crisis om er sterker uit te komen!

[1] https://www.mvonederland.nl/news/onderzoek-mvo-nederland-80-procent-van-de-bedrijven-ziet-door-coronacrisis-juist-kansen-voor-duurzaam-ondernemen/

[2] https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/netherlands

 

Dit artikel is tot stand gekomen door GreenAds.

What do you want to do ?

New mail

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • Toussaint Louverture_xf&m
    • Politiek

    Waarom je Haïti’s ‘vader’ Toussaint Louverture (±1743-1803) moet kennen

    Wie was deze leider in de ‘eerste Black Lives Matter-beweging’?

    26-05-2023
    • Femke van Zeijl
  • Toni Morrison 3_xf&m
    • Racisme

    Waarom je schrijver Toni Morrison (1931-2019) moet kennen

    De Nobelprijswinnaar was volgens Oprah 'ons geweten' en ze leerde Obama 'denken en zijn'.

    17-02-2023
    • Femke van Zeijl
  • CMS FORMAT wanen 1
    • Achtergrond

    Een psychose: waan of waardevol?

    In niet-westerse culturen kunnen ‘ongewone ervaringen’ juist betekenisvol zijn.

    26-07-2022
    • Catrien Spijkerman
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers

Volg ons

© 2023 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed