Partnerbericht

1%Club platform opent deuren voor Nederlandse initiatieven

Het do-good crowdfunding platform gooit vanaf vandaag haar platform ook open voor Nederlandse initiatieven die de wereld een stukje beter willen maken.

In 2008 begonnen Anna Chojnacka en Bart Lacroix 1%Club. Het idee was om een platform te ontwikkelen waar mensen wereldwijd kunnen samenwerken om armoede aan te pakken door middel van crowdfunding. Het was een interessante reis die ‘’voelde alsof we van de berg waren gesprongen in de hoop te kunnen vliegen terwijl we eigenlijk onderweg de vleugels nog aan het bouwen waren”.

Met de verandering van 1%Club verandert ook de rol van oprichter Anna Chojnacka. Zij treedt terug uit het operationeel management van 1%Club en wordt bestuursvoorzitter. In deze onbezoldigde functie zal ze 1%Club voorzien van advies en ondersteuning om haar doelen te bereiken. Anna is en blijft het gezicht van 1%Club, en deelt hieronder open en eerlijk de 9 geleerde lessen van een kleine organisatie met een grote ambitie.

Dit zijn de 9 geleerde lessen van een kleine organisatie met een grote ambitie.

1) Start vanuit “Why”
We zijn 1%Club in 2008 gestart vanuit een simpele gedachte: als we samen online een Wikipedia kunnen schrijven, waarom zouden we diezelfde technieken en modellen dan niet kunnen gebruiken om wereldwijd de armoede aan te pakken? We hebben nooit beweerd dat we alle antwoorden hadden; wél geloven we in mensen met goede ideeën die hun omgeving willen verbeteren en wilde hen een podium geven. De “hoe” en de “wat” hebben we intern de afgelopen jaren veel bediscussieerd en daar sleutelen we nog steeds iedere dag aan. Maar the Why stond voor ons altijd als een paal boven water. Als pionier kom je veel tegenslagen tegen. The Why houdt je overeind en is de reden dat je bij alle tegenslagen niet opgeeft maar door blijft gaan.

2) Start een beweging in plaats van organisatie
De basis was helder: stel je voor dat iedereen 1% van zijn tijd, kennis en geld inzet om slimme ideeën van pioniers uit ontwikkelingslanden voor elkaar te krijgen, dan kunnen we met z’n allen veel bereiken. Om dit te starten hadden we een crowd nodig. En waar haal je zo snel een crowd vandaan. Wie grote ambities heeft moet slim zijn. In plaats van alles zelf te bedenken hebben we direct besloten om ons open (en kwetsbaar) op te stellen en the crowd uit te nodigen om met ons mee te denken. Tot onze verrassing kwamen er maar liefst 400 mensen opdagen bij dit 1%EVENT. Allemaal pioniers die op hun eigen manier dezelfde visie hadden als wij en ook op zoek waren naar de “hoe” en “wat”. Ineens waren we niet meer alleen en hadden we een beweging van mensen die wilde meedenken en meedoen om onze droom voor elkaar te krijgen.

3) Verander de regels van het spel, maar speel fair
Vanaf de eerste dag hebben we als innovators de regels van het spel continue aangepast. We schakelde de middle man uit en brachten mensen met een project in een ontwikkelingsland rechtstreeks in contact met mensen die het wilde steunen. Bij 1%Club kun je zelf kiezen waar je geld naar toe gaat, heel transparant. We noemde het “Ontwikkelingssamenwerking 2.0” en journalisten begonnen ons steeds vaker te vragen of dit het einde betekent van de grote traditionele goede doelen. Ondanks dat we veelal in die positie gezet werden hebben ons nooit laten verleiden tot uitspraken hierover. Want wij geloven zowel in de wisdom of the crowd als de wisdom of the experts. In plaats van de confrontatie te zoeken hebben we juist actief toenadering gezocht tot de ontwikkelingshulp sector die we open wilde breken. We snappen immers ook dat armoede bestrijden geld kost en dat voor niets de zon op gaat en je niet zomaar alles kan afdoen als strijkstok.

4) Word zelf geen goed doel
We zijn de afgelopen jaar gestaag gegroeid. Via het platform is inmiddels meer dan een miljoen euro gecrowdfund en zijn inmiddels meer dan 500 projecten van start gegaan in 70 verschillende landen. We kregen meer medewerkers, een groter kantoor, we ontvingen subsidie, er kwam een bestuur, een Raad van Toezicht en een code Wijffels. In ons enthousiasme om schaal te bereiken met 1%Club gingen we zelf steeds actiever projecten zoeken, we gingen criteria opstellen wat wel en niet goede projecten waren. We kregen een mening wat duurzaam is en wat niet. We gingen ook steeds actiever 1%Leden werven. Hiermee stapte we in onze eigen valkuil en werden zelf een goed doel. We zaten hiermee op een doodlopende weg. Om verder te groeien zou er alleen meer subsidie bij moeten en zouden we traditionele donateur wervingsacties moeten gaan inzetten. En dat terwijl we nou juist waren opgericht om het allemaal anders aan te pakken en juist een platform te zijn voor andere goede doelen.

5) Vergeet je gebruikers niet
We hadden wel van het boek de Lean Startup gehoord, maar hadden het eigenlijk nooit echt gelezen. Tot precies een half jaar geleden. En dit heeft onze ogen geopend. Ieder jaar deden wel al gebruikersonderzoek onder onze community met Ruigrok | Netpanel, kwalitatieve en kwantitatieve informatie die ons enorm geholpen heeft om inzicht te krijgen in onze community en het Nederlands publiek. Deze community waren echter fans, en input veelal positief. We moesten eerlijk toegeven dat we de andere gebruikers een beetje uit het oog waren verloren. De laatste keer dat we met echte gebruikers hadden getest was al jaren geleden. Na het lezen van de Lean Startup hebben we direct een test sessie georganiseerd met WUA! en echte echte gebruikers door ons product laten klikken. Wij zaten in de kamer ernaast mee te kijken en luisteren. We hebben in die middag meer geleerd dan al die jaren ervoor dat we vooral met experts zaten te praten. We hebben de Lean Startup principes direct radicaal doorgevoerd in de organisatie. We sturen nu vanuit validated learning, werken agile en nodigen onze gebruikers veel eerder uit om te testen of we op de goede weg zitten en of onze aannames kloppen. Ons succes wordt nu bepaald door de snelheid waarmee we ons product kunnen aanpassen aan deze feedback.

6) Kill your darlings
In onze innovatie drift, ons enthousiasme en -eerlijk is eerlijk- deels gedreven vanuit subsidies zijn we afgelopen jaren ook zelf projecten gaan initiëren om het eco-systeem te versterken en de ontwikkeling van onze markt te versnellen. We hebben de Business Incubator NaiLab opgezet in Kenia. We hebben mede aan de grond gestaan AfriLabs,  een netwerk van inmiddels 29 labs in Afrika. We hebben Global Co-Creations georganiseerd waarbij 10 Labs wereldwijd samenwerkte aan business cases. We hebben Monitoring & Evaluatie op een vernieuwende manier neergezet samen met Akvo en Text to Change wat leidde tot de Three60 pilot die werd ondersteund door Gates. We hebben met de 1%Show met livestreaming nieuwe vormen van interactieve storytelling ontwikkeld. We hebben ook altijd geïnvesteerd in netwerken zoals het JongOS netwerk en Open For Change. Toen we de succesvolle onderneemster Simone Brummelhuis vroegen hoe we 1%Club sneller konden laten groeien had ze één advies. “Kill your darlings”: concentreer je slechts 2 maanden alleen volledig op je core business en kijk gewoon eens wat er gebeurt.” Ze had gelijk. Hocus Pocus: Focus! Het begon weer te stromen. We hebben alle pet projects één voor één op een rij gezet en gekeken of ze op eigen benen konden staan, we ermee moesten stoppen of dat we er een goed asiel voor moesten zoeken.

7) Durf jezelf de maat te nemen
Een visie om een organisatie op te zetten die een bijdrage levert aan een betere wereld is fantastisch. Maar hoe bepaal je of je op de goede weg zit? Subsidieverstrekkers kijken vooral naar output, outcome en impact maar stellen niet de vraag hoe je op lange termijn op eigen benen denkt te gaan staan. Investeerders kijken vooral naar “return on investment” maar hebben dan weer nauwelijks oog voor de “social impact” die wij als 1%Club in de wereld willen creëren. Onze grootste les is dat je jezelf voortdurend de maat moet durven te nemen. Wordt ons succes bepaald door het aantal projecten en hoeveel geld ze hebben opgehaald? Of moeten we ook kijken welke impact ze hebben gemaakt? En ook hoe sommige innovaties die we mede mogelijk hebben gemaakt uiteindelijk tot een vele grotere impact leiden. Onze ambities zijn in ieder geval nog steeds groter dan waar we nu staan. Wij denken dat ons model vooral kosten efficiënt is bij schaal. We zouden uiteindelijk een veelvoud moeten kunnen crowdfunden van wat we als organisatie kosten. En we willen dit uiteindelijk het liefst zonder subsidie draaiend houden. Daarom kiezen we er nu voor om onze crowdfunding tools ook aan te gaan bieden aan bedrijven, goede doelen en events die tools zoeken voor online fundraising. Met deze vorm van sociaal ondernemerschap hebben we een eigen inkomsten strategie en hopen we de schaal en impact in de wereld te bereiken die bij onze originele ambities past.

8) Crowdfunden is hard werken
In het kader van “eat your own dog food” hebben we afgelopen december met ons hele team zelf allemaal een crowdfunding campagne uitgevoerd. Crowdfunding kan een waardevolle aanvulling zijn op je financiering strategie; en als je een goed plan maakt en een goede waarde propositie biedt aan je funders hou je er meer aan over dan alleen extra geld; je houdt er ook een groep fans aan over die je blijven volgen en een volgende keer wellicht ook je project gaan steunen. Maar wat we telkens vooral leerden is dat crowdfunding gewoon heel hard werken is; een goede projectbeschrijving, liefst een goed filmpje, je moet in gesprek blijven met de mensen die je steunen, je fans verleiden om hun vrienden er ook bij te betrekken. In de nieuwe focus van 1%Club hebben we besloten ons volledig op de crowdfunding campaigners te gaan richten. We willen het crowdfunding platform worden voor iedereen die iets goeds wil doen en hier op een gemakkelijke en leuke manier zijn familie, vrienden en collega’s online bij wil betrekken.

9) De wereld beweegt, blijf zelf ook bewegen
Toen 1%Club begon in 2008 bestond het woord crowdfunding nog niet. Nu wint het iedere dag aan populariteit. En ook de wereld van vandaag is niet meer hetzelfde. De helft van de armste mensen woont niet langer in de armste landen. In emerging economies gaat de middenklasse zelf aan de slag met crowdfunding. In Kenia doen ze dat voornamelijk via mobiele donaties. En als 1%Club werden we de afgelopen jaren steeds vaker benaderd door mensen die een crowdfunding campagne wilde opzetten voor een project in Nederland. Want er is ook armoede in Nederland. Daarom hebben we besloten niet langer een onderscheid te maken tussen Westerse landen en ontwikkelingslanden. Of je een slim idee hebt voor boeren in Oeganda of je schaaklessen voor kinderen met autisme organiseert in Amsterdam Oost.

Vanaf nu zetten we 1%Club open voor iedereen met een project die een wereld van verschil wil maken…veraf of juist heel dichtbij.