Partnerbericht

1%CLUB kondigt eigenzinnige decemberacties aan.

Met de boodschap, "99% Moet Rollen, 1% Tegen Armoede", zal een euromuntstuk van meer dan 2 meter hoog door de winkelstraten van de grote steden in Nederland worden gerold. Zo worden mensen tijdens het winkelen gewezen op het belang van ontwikkelingssamenwerking. Een promo team deelt flyers uit met stickers om op de munten in je portemonnee te plakken. De boodschap: Laat je geld lekker rollen, maar bewaar 1% tegen armoede.

99% MOET ROLLEN. 1% TEGEN ARMOEDE.

Heb jij ooit een spijkerbroek laten liggen omdat hij één euro te duur was? Geniet je van kado’s onder de kerstboom, maar wil je ook je bijdrage leveren aan bijv. de opbouw van een fruitboomkwekerij in Oost-Afrika? Dan is de 1%CLUB iets voor jou. De 1%CLUB (www.1procentclub.nl) wil de armoede in de wereld structureel oplossen en start deze maand de "99% Moet Rollen" campagne. Geef 1% aan projecten in ontwikkelingslanden en je houdt 99% over voor je galajurk, concertkaartje, X-Mas party of kerstcadeaus. De campagne wordt uitgevoerd door de belangeloze inzet van een groot aantal media- en communicatiepartners.

Naast de muntrol actie worden er wildplak posters verspreid in de grote steden met kreten als "Arm zijn is uit. Rijk zijn is in." Anna Chojnacka, oprichtster van de 1%CLUB licht toe: "We hopen met deze campagne mensen te bereiken die 1% kunnen missen, waardoor kleinschalige hulpprojecten verder kunnen groeien. Dit is pas het begin van de acties, we willen komend jaar naar de 10.000 leden".

OP STRAAT, ONLINE EN IN DE HORECA.
De geïntegreerde campagne verspreid zich over vele media. Geanimeerde versies van de posters op straat worden ook digitaal ingezet. Op www.1procentclub.nl komt een actiepagina en er zullen filmpjes en foto’s van de Muntactie te zien zijn. Via internet worden banners verspreid en er wordt een tekstgebaseerde animatie ontwikkeld voor schermen in horeca, stations en ziekenhuizen.

WAAROM 1%
.
Om extreme armoede wereldwijd te halveren is het voldoende als iedereen 1% van zijn inkomen zou inzetten. 1% heeft zin. 1% heeft impact. 1% van je inkomen kan natuurlijk even pijn doen maar bekijk het zo: kan jij 1% missen van elke kop koffie, van elk concertkaartje en van elke vakantiereis? Je geeft zo mensen in ontwikkelingslanden een kans en je houdt nog altijd 99% over! Naast geld kan je ook 1% van je energie, je talent of je stem bijdragen.

ONTWIKKELINGSSAMENWERKING 2.0.
1%CLUB biedt particuliere en kleinschalige ontwikkelingsprojecten de mogelijkheid om zich kenbaar te maken op het platform oftewel een online marktplaats van de 1%CLUB. Van het bouwen van een kleuterlokaal in Ghana tot het opzetten van een modevakschool in Burkino Faso. Je kunt gratis meedoen en een project naar eigen keuze steunen door middel van 1% van je geld, tijd of kennis te doneren. Via www.1procentclub.nl word je op de hoogte gehouden door de lokale initiatiefnemers met blogs, foto’s en filmpjes.

De 1%CLUB heeft geen groot reclamebureau achter zich. Alle communicatie en vormgeving staan onder hoede van een collectief van freelancers. Samen met vele verschillende bedrijven en zelfstandigen uit de communicatiewereld worden de acties geproduceerd en uitgevoerd.

De decembercampagne was dan ook niet mogelijk geweest zonder de belangeloze inzet van: First Hunch (creatief), Le Pas Cool (creatief), Jules David (creatief), Miranda Vermeer (planning), BrandXtension.nl (promotie), Conspiracy Concepts (media partnerships), Woedend! (online), Gábor Deák i.s.m. Deem Productions (fotografie), Tinc (PR), NogHarder.nl (animatie), Mechanicus.nl (montage), ScreamingScreen.com (sound), Palookaville, ON, Librium, Mia Media, Reality Outdoor en Minima Fair.