PUM
PUM
PUM – Together we grow
PUM is een impact-gedreven organisatie, met kundige, betrokken en ondernemende mensen. PUM werkt samen met ambitieuze ondernemers om te bouwen aan een structureel betere toekomst voor hun gemeenschap; op sociaal, economisch en ecologisch vlak. PUM is in 1978 opgericht en al ruim 45 jaar investeren vrijwilligers hun tijd en delen hun expertise om samen te werken met het MKB in meer dan 30 landen wereldwijd. Op dit moment zijn er zo’n 1.200 experts uit meer dan 30 sectoren die op vrijwillige basis projecten doen voor PUM.
Diensten
PUM-experts geven advies op locatie of op afstand en organiseren seminars en webinars. Ook worden ondernemers met potentie voor internationale handel en samenwerking uitgenodigd naar Nederland om kennis te maken met mogelijke zakenpartners. Daarnaast beheert PUM het Hans Blankert Fonds (HBF) waarmee PUM-klanten kleine maar impactvolle investeringen kunnen doen. Door te investeren in goederen zoals gereedschap en apparatuur, kunnen bedrijven vaak groeien, innoveren of duurzamer produceren. Door middel van al deze diensten werkt PUM samen met ambitieuze ondernemers om te bouwen aan een structureel betere toekomst voor hun gemeenschap: sociaal, economisch en ecologisch.
Ecosystemen
PUMs prioriteit voor de toekomst is om een grotere impact te creëren door te werken in bedrijfsecosystemen. Een bedrijfsecosysteem is een samenwerking tussen bedrijven en, waar nodig, bedrijfsondersteunende entiteiten, zoals onderwijsinstellingen, incubators, dienstverleners, NGOs overheden, werkgevers- en werknemersorganisaties. Binnen zo’n systeem worden gemeenschappelijke uitdagingen en kansen aangepakt en om het succes van ondernemerschap binnen een bepaalde regio, industrie of waardeketen te bevorderen. PUM coördineert de activiteiten met verschillende klanten binnen het ecosysteem om duurzame impact te realiseren door middel van herhaling, samenwerking en kruisbestuiving.
Lokaal gedreven
Potentiële klanten en hun partners binnen het ecosysteem worden geïdentificeerd door de meer dan 145 PUM-vertegenwoordigers in de landen. Zij hebben een waardevol lokaal netwerk, en zijn echte ambassadeurs voor PUM. Hun focus ligt op het binnenhalen van klanten binnen de ecosystemen waar PUM zich op richt, of ondernemers die het startpunt kunnen zijn voor de organische groei van een ecosysteem. PUM-klanten zijn echte changemakers, die de ambitie hebben om te groeien, om duurzaam en inclusief te opereren, en het verschil te maken voor hun gemeenschap.