OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Op 9 november bevind ik me samen met het team van de Road to Nairobi op een klein Ugandees eiland in het midden van het Bunyonyi meer. Die dag spenderen we tientallen euro’s aan data zodat we het Amerikaanse verkiezingsnieuws zo goed mogelijk kunnen volgen. Eenmaal op de hoogte van Trumps overwinning volgen die avond verhitte discussies over de huidige stand van de wereld. Veel eilandbewoners zijn zich echter van geen kwaad bewust. De meesten hebben nog nooit van Donald Trump gehoord en de rest kan het eigenlijk niet zoveel schelen. 

In de dagen en weken daarna kunnen de media geen genoeg krijgen van de beste man en het doomsday-scenario is al snel geboren. Eerst Brexit en nu Trump. Ook ik maak me net als vele anderen zorgen over hoe Europa er in de toekomst uit gaat zien en wat Trumps presidentschap gaat betekenen voor Amerika en de wereld op het gebied van vrouwenrechten, minderheden, veiligheid en het klimaat. Rutger Bregman van de Correspondent, riep op tot een ander verhaal dat uitgaat van een positief mensbeeld. Ik kan dit alleen maar toejuichen. Maar toch vraag ik het me af: onder welke steen hebben we de afgelopen tijd geleefd?          

Umutesi

Victoire Annabelle Umutesi (27) uit Rwanda

Positieve verhalen liggen voor het oprapen

Hoewel het lijkt alsof de wereld er slechter voorstaat dan ooit, liggen de positieve verhalen van mensen die wél goed willen doen voor de wereld namelijk gewoon voor het oprapen. De afgelopen weken werd ik erdoor omringd: jonge Afrikaanse ondernemers die elke dag werken aan een duurzame, inclusieve en eerlijke wereld.

Neem bijvoorbeeld de 27-jarige Victoire Annabelle Umutesi uit Rwanda. Als biologe is ze gefascineerd door alles wat leeft en dit drijft haar dan ook als ondernemer. Umutesi maak biologische compost met behulp van regenwormen. De regenwormen eten resten groen- en tuinafval wat ze weer omzetten in compost. “Ongeveer 90 procent van de Rwandese bevolking werkt in de agrosector, maar we vernielen onze grond met chemicaliën in onze compost. Als we zo doorgaan denk ik echt dat we over tien jaar bijna geen vruchtbare grond meer hebben in Rwanda. Het gevolg hiervan is dat we alleen nog maar meer giftige stoffen moeten toevoegen aan de bodem om voldoende voedsel te kunnen verbouwen. Ik ben van plan dit te veranderen door boeren aan te sporen over te stappen naar duurzame, biologische compost”, vertelt Umutesi.

Pacifique & zijn oma

“Toen ik net begon met het verbouwen van mijn bananen verklaarden mensen me voor gek. Ze vertelden me dat ik chemicaliën moest gebruiken zodat mijn productie omhoog zou gaan. Maar deze giftige stoffen verdwijnen in ons grondwater en zijn enorm schadelijk voor het milieu en voor de gezondheid van de mensen in de gemeenschap. Bovendien wil ik het land gezond achterlaten voor de generaties na mij. Daarom verbouw ik biologisch. Daarnaast wil ik met mijn bedrijf werk creëren voor jongeren in mijn gemeenschap en train ik andere jongeren hoe ze zelf een bedrijf kunnen opzetten”, vertelt Pacifique Nshimiyimana (24) uit Rwanda. Hij heeft momenteel 2 werknemers in dienst, een stel dat samen met hun kindje bij hem op het erf woont. Nshimiyimana dekt de zorgverzekering voor de hele familie. “Ik vind het belangrijk dat mijn werknemers van mij op aan kunnen.” Foto: Nshimiyimana en zijn oma.

 

Tenminste driekwart van de jonge ondernemers heeft aangegeven dat bijdragen aan een betere wereld zelfs een van de belangrijkste redenen is waarom ze hun bedrijf hebben opgericht

Jonge ondernemers dragen bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen

Umutesi is niet de enige jonge ondernemer die op een positieve manier wil bijdragen aan haar leefomgeving. Het team van de Road to Nairobi heeft in vier maanden tijd 80 jonge ondernemers uit 8 verschillende Afrikaanse landen gesproken, in de leeftijdscategorie van 15 tot 35 jaar. Daarnaast hebben ze nog eens 329 ondernemers ondervraagd via een online enquête. “Veruit de meeste jonge ondernemers die we hebben ondervraagd dragen bij aan een of meerdere Duurzame Ontwikkelingsdoelen”, vertelt Annemarelle van Schayik, research manager bij de Road to Nairobi. “Of het nu gaat om het creëren van werkgelegenheid, toegang tot duurzame energie, gezondheid, duurzame landbouw of een veilige leefomgeving. Vrijwel alle ondernemers zijn zich enorm bewust van de impact die ze met hun bedrijf kunnen maken op het milieu en op de levens van de mensen om hen heen.”

“Tenminste driekwart van de jonge ondernemers heeft aangegeven dat bijdragen aan een betere wereld zelfs een van de belangrijkste redenen is waarom ze hun bedrijf hebben opgericht”, gaat Van Schayik verder. “Natuurlijk, geld verdienen is ook belangrijk want jeugdwerkeloosheid is in deze regio vaak hoog. Maar zonder een sterke passie voor de wereld om je heen en een goed verhaal red je het niet.” Meer dan eens komt deze passie voort uit iets wat de ondernemers zelf hebben meegemaakt, merkte het team van de Road to Nairobi tijdens hun reis. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van de Ugandese Ruth Nabembezi (21). Zij verloor op jonge leeftijd haar ouders en zus aan AIDS. Praten over seks is nog steeds een groot taboe in Uganda en daarom heeft ze een app gemaakt waarmee jongeren advies kunnen krijgen over onderwerpen die te maken hebben met seksuele gezondheid. Op dit moment is ze een van haar dromen aan het verwezenlijken: het openen van een eigen callcenter.

Benieuwd naar Ruths droom voor Uganda? Bekijk het filmpje hieronder.

 

 

Een onbegrensde ambitie

“Alle ondervraagde ondernemers samen hebben meer dan 2000 werknemers in dienst, terwijl ze gemiddeld nog maar twee jaar bezig zijn. Meer dan 2000 families zijn hierdoor dus verzekerd van een inkomen. Alleen al met het creëren van werkgelegenheid maken deze jongeren de levens van de mensen in hun directe omgeving een stukje beter”, vertelt van Schayik. Maar deze ambitieuze jonge ondernemers kijken verder dan alleen hun eigen gemeenschap. Door slim gebruik van social media, lokale en internationale netwerken, worden er samenwerkingen gesloten en plannen gesmeed om uit te breiden tot ver over de grens. “Eind 2017 wil met mijn bedrijf een miljoen mensen bereiken in Uganda, Rwanda, Kenia en Tanzania. Praten over seksualiteit is een probleem in heel Oost-Afrika, niet alleen in Uganda. De eerstvolgende stap is het telefoonnummer van ons callcenter gratis beschikbaar maken in Kenia”, aldus Nabembezi.

Ariane Umuringa

Ariane Umuringa (20) uit Rwanda maakt met behulp van een 3d printer opladers en lampen op zonne-energie: “Wist je dat vrouwen hier op het platteland gemiddeld de helft van hun maandsalaris aan kerosine besteden voor verlichting? Daarnaast is het ook nog eens hartstikke ongezond en schadelijk voor het milieu. Rwanda importeert producten die op zonne-energie werken uit China en de VS, maar die worden op het platteland niet verkocht. Ze zijn te duur en mensen weten niet hoe ze deze producten moeten gebruiken. Ik ontwerp mijn lampen expres in de vorm van een kerosinelantaarn, in de hoop dat dit de overgang van het gebruik van kerosine naar zonne-energie makkelijker maakt.” 

Inspirerende voorbeelden

"Ik herinner me een jonge vrouwelijke ondernemer uit Zuid-Afrika met een pluimveehouderij", gaat Van Schayik verder. "Maar zeven inwoners in haar dorp hebben een baan in de formele sector. Zij is daar een van. Ze vertelde dat 90% van de jongeren in haar dorp niet genoeg geld heeft om naar de universiteit te gaan. Werkloosheid is in deze regio's zo hoog, dat er onder jongeren vaak een gevoel van hopeloosheid ontstaat. Maar zij heeft het tot haar missie gemaakt andere jongeren te motiveren iets van hun leven te maken. Met haar bedrijf wil zij laten zien dat deze jongeren, net als zij, wél succesvol kunnen zijn."

De lijst met inspirerende voorbeelden van jonge ondernemers die het team van de Road to Nairobi tijdens hun reis heeft ontmoet gaat nog even door. Van wereldleiders hoeven we het op dit moment niet te hebben, maar de oplossing is niet ver te zoeken. Het is overduidelijk tijd om plaats te maken voor een nieuwe generatie leiders die wél hard aan de weg timmert om van de wereld een betere plek te maken. 

Het onderzoeksrapport van de Road to Nairobi wordt in februari/maart gepubliceerd op deze website.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
bewlg3-0533

Joline Heusinkveld

Redacteur Remap

Joline Heusinkveld werkt als freelance redacteur bij OneWorld en coördineert hier o.a. de OneWorld remap. Verder schrijft ze over …
Profielpagina