"De handelsstroom naar Ghana is groter dan de hulpstroom. Tijden zijn veranderd!" Jeroen Roodenberg (Ambassadeur Private Sector & International Coöperation bij het Ministerie van Buitenlandse zaken) maakt enthousiast de balans op tijdens de kickoff van de New Business Challenge Ghana, een wedstrijd voor studenten, die deze week werd gelanceerd.
Roodenburg spreekt in Den Haag de tientallen aanwezige studenten toe die overal uit het land komen. Zijn boodschap is helder: Nederlandse bedrijven zouden wel gek zijn als ze niet komen ondernemen in Ghana. Ghana is wat in Den Haag een ‘transitieland’ wordt genoemd: hulp verschuift in rap tempo naar handel en daarmee liggen de marktkansen voor Nederlandse bedrijven voor het oprapen. Maar snelheid is wel geboden, want de Chinezen zijn al een grote speler in Ghana, net als in veel andere Afrikaanse landen. Reden te meer om Nederlandse bedrijven te verleiden deel te nemen aan initiatieven zoals de New Business Challenge Ghana.
Marktkansen
De New Business Challenge is een competitief traject waarin studenten uit Nederland en Ghana samenwerken om marktkansen voor Nederlandse bedrijven te spotten in Ghana. Het is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en SustainableMotion, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
De competitie heeft een bijzondere opzet: 18 Nederlandse en 18 Ghanese studenten buigen zich zes weken lang in gemengde teams over de business cases van drie toonaangevende Nederlandse bedrijven (Philips, Dijkstaal en Deltares).
De komende weken zullen ze virtueel samenwerken, via een digitale leeromgeving, daarna ook fysiek als de 18 geselecteerde Nederlandse studenten in juli naar Accra Ghana vliegen voor een heus werkbezoek. Daar zullen ze samen met hun 18 Ghanese teamgenoten hun businessplan uitwerken: business meetings, field trips en ambassadebezoek domineren het programma. Een onafhankelijke jury zal in Ghana uiteindelijk het meest innovatieve idee kiezen.
Doel van de competitie is vooral innovatieve en duurzame investerings- en handelsmogelijkheden in Ghana ontdekken voor Nederlandse bedrijven – volledig passend bij de nieuwe agenda van minister Ploumen. Samenwerking, kennisdeling en lokaal ondernemerschap staan hierbij centraal. En daar komen de ondernemers van morgen goed bij van pas. Bedrijven gebruiken de creatieve denkkracht van jonge studenten, leggen nieuwe contacten in Ghana en ontdekken meteen jong talent, hier én in Ghana. Een gouden deal voor de Nederlandse bedrijven, zo lijkt het.
Live chatten met Ploumen
Ook past het bij de uitdrukkelijke wens van minister Ploumen om studenten te betrekken bij de ontwikkeling van de private sector in overgangslanden en de internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven. De timing van de competitie is dan ook niet heel toevallig: Minister Ploumen gaat in juni op handelsmissie naar Ghana, zal daar de Ghanese studenten ontmoeten en zal dan ook vanuit een live verbinding vanuit Ghana de Nederlandse studenten aanmoedigen.
Business cases
De bedrijven hebben hele verschillende cases ingebracht. Zo is Philips in Kenia net een Innovatie Centrum gestart om uit te kienen welke producten Philips moet ontwikkelen voor de lokale markt. Dit willen ze ook onderzoeken in Ghana. Welke behoefte hebben de Ghanezen? En hoeveel kunnen ze betalen? Philips neemt de Solar Lamp als uitgangspunt: hoe krijgen we die zelfs in de meest afgelegen gebieden aan de man? Bouwbedrijf Dijkstaal draait al even mee: al 94 ‘modulaire’ stalen bruggen hebben ze de afgelopen jaren in Ghana gebouwd. En als het aan hen ligt, volgen er nog veel meer. Nu de Nederlandse subsidie is opgedroogd die voor deze vliegende start heeft gezorgd, zoeken ze naar andere manieren om hun business hier voort te zetten. Watergigant Deltares komt geen nieuw product in Ghana brengen, maar gaat juist de strijd aan tegen de bestaande biodiversiteit: de waterhycacint. Dit ongewenste plantje – ook wel ‘het fraaie monster’ genoemd, levert volgens Deltares aan miljoenen schade op, omdat irrigatiesystemen in de landbouw verstopt raken en zo veel minder rendement uit landbouwgrond wordt gehaald. Werk aan de winkel dus voor de studenten.
‘Luister naar die Ghanezen!’
Een enkele student vraagt zich voorzichtig af of het geen eenrichtingsverkeer wordt: "Wat valt er eigenlijk te halen voor Ghana?" En: "Hoe zorg je dat die samenwerking wel gelijkwaardig blijft?"
Volgens Roodenburg gaat dat vanzelf: als je succesvol wil blijven met je bedrijf in Ghana moet je altijd rekening houden met die lokale omstandigheden. Focus je op wat ze nodig hebben en wat ze kunnen betalen. Ook heeft Roodenburg een goede tip: "Luister naar die Ghanezen. Daar zit veel meer potentie en denkkracht dan soms wordt gedacht".
Nieuwsgierig naar de afloop? De komende zes weken volgt OneWorld Business het team van Deltares en brengt verslag uit van hun zoektocht naar het beste businessplan.