Vrouwen moeten meer netwerken

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Particulieren die mensen in ontwikkelingslanden willen ondersteunen, denken steeds vaker aan het opzetten van commerciële activiteiten. En wie in het Zuiden wil ondernemen, zoekt eerst contact met plaatselijke ondernemers. Zij kennen de markt, de mensen, de mogelijkheden. Omgekeerd hopen ondernemers in het Zuiden op contact met collega’s in het Westen. Maar netwerken en match making…

Particulieren die mensen in ontwikkelingslanden willen ondersteunen, denken steeds vaker aan het opzetten van commerciële activiteiten. En wie in het Zuiden wil ondernemen, zoekt eerst contact met plaatselijke ondernemers. Zij kennen de markt, de mensen, de mogelijkheden. Omgekeerd hopen ondernemers in het Zuiden op contact met collega’s in het Westen. Maar netwerken en match making is een vaardigheid die niet iedereen beheerst. Stichting Yente steunt vrouwelijke ondernemers uit ontwikkelingslanden in het leggen van contacten. In het Westen. En in hun eigen land of regio.

Vrouwen moeten meer netwerken. Dat is de boodschap van Yente,  een Nederlandse NGO die vrouwelijke ondernemers, met name in ontwikkelingslanden, steunt met kennis, met advies, met bemiddeling en met match making. Want vrouwen, zo meent Yente-directeur Ina van Oostrom, maken werk van een betere samenleving. Zij zetten verandering in gang, al was het maar door de levensomstandigheden van hun kinderen en gezin te verbeteren. Empower a woman and you empower a nation. Vrouwen die het meest in staat zijn om veranderingen door te voeren, zijn ondernemers. Vooral deze vrouwen wil Yente verder brengen. En een van de instrumenten die Yente daarbij inzet is de netwerkcommunity. Op de website MYente  kunnen vrouwelijke ondernemers in het Zuiden én het Westen ideeën uitwisselen, klanten vinden en samenwerkingspartners zoeken. Dat kunnen ze doen met vrouwen in hun eigen regio of land, maar ook met ondernemers ver weg. Hoewel de community amper twee jaar oud is, hebben meer dan 650 vrouwelijke ondernemers uit dertig landen elkaar al gevonden. Samen zijn zij goed voor bijna 45 duizend werknemers.

Leren netwerken
Vanzelfsprekend is netwerken echter niet. Ook netwerken moet je leren, zeker wanneer je bovenregionale of internationale contacten op wil doen. Daarom publiceerde Yente onlangs The Little Book of Networking for women entrepreneurs.  Dat is een vlot leesbaar en bijzonder prettig geschreven online document vol tips van vrouwen uit Zuid-Afrika en Peru, Tanzania en Bolivia, maar ook uit Nederland. Bijvoorbeeld: Leg doorlopend nieuwe contacten. Neem je voor om bij elk evenement ten minste vijf nieuwe mensen te ontmoeten. Whenever you attend your network, make a point of heading straight to the people you don’t know. Greet newcomers (they’ll love you for it!). Of: Ben genereus. Be willing to give. Networking is a two-way street. Don’t expect new contacts to shower you with referrals and business unless you’re equally generous.
Gelden deze tips alleen voor vrouwelijke ondernemers? ‘Geenszins’, zegt Ina Oostrom. ‘Ook mannen kunnen er hun voordeel mee doen. Dit boekje richt zich op vrouwen omdat zij nu eenmaal meer barrières op hun weg vinden dan mannen.’ Het is niet de eerste keer dat Oostrom deze vraag krijgt, zo blijkt. Daarom publiceert Yente nu ook een algemeen boekje over netwerken voor ondernemers in ontwikkelingslanden én voor ondernemers in het Westen die met hun Zuidelijke collega’s zaken willen doen. Vooralsnog staat het boekje alleen nog in het Spaans als Crear Redes  (Bouw Netwerken) op de website van Yente. De Engelse versie ‘Creating networks’ verschijnt binnenkort. MyWorld houdt u op de hoogte.
Foto: Yente-directeur Ina Oostrom met Zuid-Afrikaanse ondernemers Sheila Hlanjwa en Nondumiso Pikashe

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons