Virtuele hooivorken

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Oorlog, gruwelijk geweld en terreur, verregaande versnippering van staten, een onophoudelijke vluchtelingenstroom: ze houden het Midden-Oosten en de Maghreb in een wurggreep, maar gooi een stukje vrouwenvlees in de arena, en de aandacht is subiet verlegd. 

Arouwad AwardsColumnist Hassnae Bouazza won onlangs een Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld. Zelf schreef ze daar dit artikel over.

De Arabische media waren net bekomen van de Libanese Haifa Wehbe, die in haar eerste Engelstalige videoclip schaars gekleed knuffelde met de ex van Jennifer Lopez, of de stoom kwam weer uit hun oren toen de Egyptische danseres Salma al Foley in haar clip haar volle boezem richting de camera duwde. En Marokko besloot een van zijn beste regisseurs, Nabil Ayouch, te straffen door diens film, Much Loved, over prostitutie in Marokko, te verbieden – op basis van een kort fragment.

[[{“fid”:”38786″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Haifa Wehbe – Breathing You In”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Haifa Wehbe – Breathing You In”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Haifa Wehbe – Breathing You In”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

Haifa Wehbe – Breathing You In

De film over prostitutie is nauwelijks bekeken. Toch wordt besloten dat hij een schande is

Niemand had de film gezien, maar toch werd besloten dat-ie een schande was en ‘Marokkaanse vrouwen in een slecht daglicht stelde’. Ayouch en zijn hoofdrolspeelster Loubna Abidar werden door de virtuele hooivorkenbrigades met de dood bedreigd. Dat hoort er tegenwoordig standaard bij als je iets onwelvalligs zegt of doet in de ogen van fanatici. Ayouch noemt de ophef een collectieve hysterie, maar het gaat dieper dan dat. Het is collectieve hypocrisie, een collectief vergeten wat film eigenlijk is. Tien jaar geleden sprak ik Ayouch voor een reportage over zijn werk. Hij verbeeldde altijd al de zelfkant van de samenleving. Zijn rauw realistische films over straatkinderen (Ali Zaoua) en terroristen (Les Cheveux de Dieu) werden geprezen. Seksscènes schuwde hij evenmin. Maar vrouwelijke seksualiteit tonen, dat gaat te ver.

Oorlog, geweld, terreur. De hardnekkigste strijd in de Arabische wereld is die om het vrouwenlichaam.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons