Verkeersongelukken zijn wereldwijd inmiddels al doodsoorzaak nummer 1 voor jonge mensen tussen 10 en 24 jaar. Jaarlijks overlijden er 1,3 miljoen mensen aan de gevolgen van een verkeersongeval. Hiermee overtreft het de 1 miljoen mensen die overlijden aan malaria. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal oplopen. Zo meldt het rapport, dat in Rome werd gepresenteerd door de Commissie van Verkeersveiligheid.
Meer dan 90 procent van alle wegsterfgevallen overkomt mensen uit armere landen, terwijl zij slechts 48 procent van de voertuigen ter wereld bezitten. Volgens het eerste mondiale rapport van de World Health Organization (WHO) over verkeersveiligheid, heeft ruim 85% van de landen geen adequate wetten om dit groeiende probleem aan te pakken.
foto: cc |
De commissie pleitte tijdens de presentatie voor een VN-campagne om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers terug te dringen. Het aantal slachtoffers per jaar moet volgens hen in 2020 zeker zijn afgenomen tot minder dan een miljoen. Een internationale investering van 300 miljoen dollar zou genoeg zijn om de netelige situatie te beteugelen. Dit bedrag kan worden ingezet voor meer verkeersagenten, campagnes, de invoering van motorrijstroken en het verbeteren van wegen. Combineer dit met de invoering van internationale maatregelen, zoals regels die een helm voor motorrijders en gordels in auto’s verplicht stellen en de komende tien jaar kunnen ruim vijf miljoen levens worden gespaard. Aldus de onderzoekers. "In veel landen zijn deze wetten, die hard nodig zijn om de mensen te beschermen, of niet aanwezig, of hebben zij een beperkte reikwijdte," zegt Dr. Margaret Chan directeur-generaal van de WHO.
Foto: cc |
Geïmporteerde auto’s
In veel arme landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika zien de wegen zwart van oude auto’s, trucks en bussen. In de rijke landen waaruit deze rijtuigen worden geïmporteerd komen deze auto’s met geen mogelijkheid meer door de strenge milieu en veiligheidcontroles en krijgen ze het stempel: Niet geschikt om mee te rijden. Hoewel de economische crisis de verkopen heeft afgeremd, wordt voorspeld dat vooral in ontwikkelingslanden het aantal auto’s op de weg, in het volgende decennium snel zal toenemen.
De onderzoekers wijzen er op dat de gezondheidskosten die alle ongelukken in ontwikkelingslanden met zich meebrengen gelijk zijn aan de financiële steun van de ontwikkelde OESO landen (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Namelijk 100 miljard dollar per jaar. Desondanks blijven hulporganisaties, filantropische stichtingen en een aantal van de belangrijkste internationale instellingen verkeersveiligheid verwaarlozen of zelfs negeren, zo meldt het rapport.
Verkeersveiligheid zou arme landen wel eens een sterke economische boost kunnen geven die ze hard nodig hebben. Zo kan, volgens de samenstellers van het rapport, iedere dollar die wordt besteed aan verkeersveiligheid in ontwikkelingslanden, in het land tot 20 dollar besparen door verbeterde productiviteit, gezondheid en inkomsten.