‘Hartelijke Afrikanen en timide Aziaten’; zo kondigde het Centrum ter Bevordering van Import uit Ontwikkelingslanden (CBI) de lokale toerisme-aanbieders uit Afrika en Azië vol trots aan. Op de Vakantiebeurs die vorige week plaats vond, gaf het CBI hen de kans zichzelf op de West-Europese markt te gooien. OneWorld ging op zoek, in het doolhof dat de Vakantiebeurs heet, naar dit agentschap van Buitenlandse Zaken en die ‘hartelijke Afrikanen’ en ‘timide Aziaten’.
Te midden van alle rijkelijk versierde stands van honderden verschillende reisorganisaties staat de enigszins onuitnodigende stand van het CBI. Waar de andere organisaties behoorlijk hebben uitgepakt met Afrikaanse kleden, Aziatische souvenirs en muziek, kiest het CBI voor het credo less is more.
Willem Reynders, toerismeadviseur bij het agentschap, vertelt dat een groot deel van de toeristische organisaties die hij en zijn collega’s ondersteunen, werkt met het zogenaamde community based tourism. In Nederland is daar nog niet heel veel vraag naar, maar volgens het CBI moet je dingen soms gewoon aanbieden, dan volgt de vraag vanzelf. ‘Maar niemand gaat natuurlijk voor zijn lol twee weken in een boerenhutje zitten. Twee dagen is echt wel genoeg’, zegt Reynders overtuigd.
Voornamelijk op zakelijk gebied valt er volgens hem voor lokale aanbieders nog heel wat te leren: ‘Als je je hele leven in de Andes hebt gewoond, weet je niet hoe een degelijk hotel eruit ziet en hoe je dat moet promoten. Door onze workshops te volgen, leren ze hun product te promoten en dat brengt winst op. Zodra aanbieders dat doorhebben, zie je de dollartekens in hun ogen verschijnen.’
Doudou
Doudou Sacko uit Mali heeft zijn inkomsten flink zien stijgen sinds hij op de Vakantiebeurs staat: ‘Ik heb workshops gehad en ben hier nu voor de zesde keer in Nederland voor de beurs. In de eerste jaren kenden mensen Mali niet eens, maar nu wel. Er zijn veel meer toeristen die met mijn organisatie Saveway Voyages op reis gaan.’ Echt druk is het dit jaar bij het kraampje van Doudou niet. Dat ligt hoogstwaarschijnlijk eerder aan de situatie in Mali dan aan hem, want hij was, zoals het CBI ons beloofd had, bijzonder hartelijk.
Rina
Een kraampje verderop ligt een flyer van organisatie Dreamcatchers uit Zuid-Afrika met de tekst: ‘De meeste toeristen worden gelokt door de overweldigende natuurpracht, maar er is méér’. Rina Chaule legt ons uit wat er nog méér is: ‘De toeristen die bij ons komen willen niet in een hotel slapen. Wij laten ze de typische cultuur zien. We nemen ze mee naar de townships en laten ze eten uit dezelfde pan als wij. Ze worden behandeld alsof ze onze eigen familie zijn.’ Het CBI heeft er volgens Rina voor gezorgd dat er veel meer belangstelling voor Dreamcatchers is gekomen. Ze wijst op een foto waarop een ongemakkelijke Beau van Erven Dorens met één van haar collega’s staat. Misschien had hij toch liever in een hotel geslapen…
Olzod
Aan het andere uiteinde van de Vakantiebeurs staat Olzod, hij komt uit Mongolië. Echt timide is deze Aziaat niet; bulderend van het lachen voert hij het woord. ‘Be happy, spend money’, roept hij uit. Olzods reisorganisatie Explore Mongolia wordt niet zo druk bezocht als hij zou willen. Hij wijst naar zijn Thaise collega links van hem: ‘Zij heeft de hele dag heel veel aandacht van bezoekers, dat blijft bij mijn kraam een beetje uit. Mongolië is hier niet echt populair.’ Het CBI heeft hem geholpen marktanalyses uit te voeren: ‘Ik ben heel blij dat ik met het CBI een professionele partner heb gevonden.’ Ozlod vindt het belangrijk dat Mongoliërs betrokken zijn bij de toeristische sector: ‘Toeristen kunnen slapen in traditionele yurtes, Mongoolse kaas eten en souvenirs kopen die door de lokale bevolking gemaakt zijn. Op die manier hebben de lokale Mongoliërs er ook wat aan!’
Is dat wel wat?
En de Vakantiebeursbezoekers; hebben die wel zin in zo’n lokale reisorganisatie? Siana (19) ziet het helemaal zitten: ‘Ik vind het echt geweldig. Iedereen is zo aardig en Afrika heeft alles: bush bush, zee en cultuur!’ Vooral de oudere generaties, waaruit het overgrote deel van de Vakantiebeursbezoekers bestaat, ziet het niet zo zitten. Lidy (60): ‘Ik ga liever gewoon in Europa op vakantie of naar Canada. Ik houd niet van die vieze omstandigheden en dat vieze eten, dat moet ik allemaal niet.’
De lokale aanbieders hebben laten zien dat ze klaar zijn voor de West-Europese toerist. Maar of de gemiddelde Vakantiebeursganger daar al klaar voor is, is nog de vraag.
Foto: cc