Ontwikkelingsorganisaties en journalisten moeten het lijden van mensen niet uitbuiten om donaties of kijkcijfers te winnen. Dat staat in een nieuw manifest van Upact en IDleaks. Op 26 augustus kwamen zo’n 70 jonge leden van deze organisaties bijeen om berichten en campagnes over ontwikkelingssamenwerking onder de loep te nemen. Ze deden dat samen met vertegenwoordigers uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Dat leverde twintig aanbevelingen op voor media en ontwikkelingsorganisaties.
Zowel media als ontwikkelingsorganisaties dragen, bewust of onbewust, bij aan een eenzijdig beeld van ontwikkelingslanden, aldus de samenstellers. Ontwikkelingsorganisaties focussen op problemen die er nog zijn in plaats van de successen die al zijn behaald. De media brengen vooral conflicten, misstanden en mislukkingen in beeld.
Dat moet anders kunnen, vinden de samenstellers van het manifest. Maak eens gebruik van humor, zo adviseren ze ontwikkelingsorganisaties. Laat de doelgroep zélf aan het woord en geef hen inspraak in de campagne. Journalisten krijgen het advies om niet klakkeloos de bekende verhalen te kopiëren, maar op zoek te gaan naar nieuwe onderwerpen, invalshoeken en beelden.
Foto: Stichting Tamsarya, deelnemer NRC Charity Awards