De Transparantprijs 2015 ging dit jaar de kleinschalige ontwikkelingsorganisaties Mama Alice en de sociale onderneming Fair Mail . Naast deze twee organisaties kreeg Plan Nederland dit jaar de transparantprijs voor grote organisaties. Deze prijs wordt uitgereikt aan het goede doel dat haar donateurs middels het jaarverslag, het beste informeert over haar inspanning van afgelopen jaar. Mama Alice, een stichting…
De Transparantprijs 2015 ging dit jaar de kleinschalige ontwikkelingsorganisaties Mama Alice en de sociale onderneming Fair Mail . Naast deze twee organisaties kreeg Plan Nederland dit jaar de transparantprijs voor grote organisaties. Deze prijs wordt uitgereikt aan het goede doel dat haar donateurs middels het jaarverslag, het beste informeert over haar inspanning van afgelopen jaar.
Mama Alice, een stichting die zich inzet voor Peruaanse straatkinderen, kreeg de prijs (15.000 euro) in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. Mama Alice won de prijs al eerder, in 2006 en 2014. In de categorie social enterprises ging de prijs (10.000 euro) naar FairMail, een sociale onderneming die fair trade wens- en ansichtkaarten produceert. De Transparant Prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door De Nationale Postcode Loterij. De loterij is opgericht om goede doelen te steunen die werken aan een betere wereld. In lijn met deze missie stelt zij het prijzengeld ter beschikking.
Dit jaar dongen voor het eerst ook social enterprises mee naar een prijs. In totaal deden 138 goede doelen en 60 sociale ondernemingen een gooi naar De Transparant Prijs 2015. De jury kijkt naar criteria als compliance, maatschappelijk resultaatverantwoording en communicatie. Gemiddeld scoorden de organisaties een 6,8 (vorig jaar 6,7).