Op 18 april beleeft het Tourism Café zijn tweede editie in Tilburg. Tijdens deze netwerkdag gaan de deuren open voor iedereen die betrokken is bij duurzame toerismeprojecten in ontwikkelingslanden. Centraal thema: De marketing van toerismeprojecten.
“We blijken bijna allemaal tegen hetzelfde aan te lopen,” schreef Mart Hovens van Fairweggistan vorig jaar op Facebook: “We hebben een leuk project in een ontwikkelingsland en we willen dat duurzaam maken door er een toeristische bestemming van te maken. Maar … hoe komen we aan geïnteresseerde reizigers?”
Met nog pakweg vijftig andere stichtingen en sociaal ondernemers bezocht Mart Hovens de eerste editie van het Tourism Café, vorig jaar april in Utrecht. Het Tourism Café is een broedplaats voor sociale innovatie en verduurzaming van toerisme in ontwikkelingslanden. Het Café bleek in een behoefte te voorzien: steeds meer mensen willen investeren in financieel levensvatbare projecten, in plaats van (alleen maar) hulp bieden. En veel regio’s in ontwikkelingslanden hebben toeristische potentie. Een vruchtbaar plan is dan ook snel geboren.
Toch komt niet ieder toerisme-initiatief tot volle wasdom. Vooral de marketing blijkt op termijn een heikel punt, zo concludeerden de deelnemers vorig jaar. Tijdens de tweede editie van het Tourism Café, op 18 april in Tilburg, staat dit thema daarom centraal. “Allereerst is het belangrijk dat toerisme-initiatieven zich als bedrijf organiseren.” Dat zegt Adriaan Kauffmann van PI Wijzer, één van de initiatiefnemers van het Tourism Café. “Opbrengsten uit de ‘verkoop’ moeten de kosten kunnen dekken. Maar, dan moeten de toeristen je nog wel weten te vinden.” Om meer bezoekers te krijgen is marketing dan ook erg belangrijk, zegt Kauffmann. “Tijdens het Tourism Café gaan we in op vragen als: wie is nu precies de doelgroep, waar bevindt zich die en hoe spreek je hen aan?”
Deelnemers kunnen rekenen op een afwisselend programma, met bijdragen van professionals uit de reisbranche, het hoger onderwijs en marketeers. Ze kunnen deelnemen aan een online marketing seminar, een inspiratie-lunch, een business model canvassessie en een netwerkborrel.
Datum: vrijdag 18 april 2014.
Tijd: 9.30 – 17.30 uur.
Locatie: House of Creative Concepts – Fontys ACI, NS-plein 3, Tilburg (direct achter Centraal Station).
Kosten: 50 euro (inclusief lunch, workshops en netwerkborrel). Zie ook Facebook en Twitter.