Veertig studenten van de Nyenrode New Business School (NNBS) gingen een week naar Ethiopië om te zien waar Moyee Coffee, een nieuw Nederlands/Ethiopisch koffiemerk vandaan komt.
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_original”,”fid”:”17804″,”attributes”:{“style”:”margin: 5px; width: 300px; height: 225px; float: left;”,”class”:”media-image media-element file-media-original”}}]]“Het is goede koffie, in veel opzichten”, zegt Timo Timmerman (46), directeur van de NNBC: “lekker, maar vooral met een grote social impact.” Fair Chain noemen de mensen van Moyee het zelf, wat verder gaat dan fair trade.De koffieketen is nu verre van eerlijk: van elk pak koffie dat je in de supermarkt koopt, blijft maar 15 procent in het koffieproducerende land – waarvan een fractie naar de koffieboer gaat. De belangrijkste reden hiervoor is dat bijna alle koffiebonen groen, dus ongeroosterd, het land van herkomst verlaten en de toegevoegde waarde, die overige 85 procent, in Europa en Amerika wordt gecreëerd. “Het bieden van een eerlijke prijs aan lokale boeren, wat fair trade doet, is leuk”, stelt Guido van Dijk van Moyee Coffee. Maar veel meer zin heeft het als de bonen lokaal worden geroosterd en verpakt, waarmee 40 procent van de waarde van een pak koffie in Ethiopië blijft. Om je een idee te geven van de impact hiervan: als alle Ethiopische koffie niet groen maar geroosterd het land zou verlaten, zou dat het land 3 miljard dollar opleveren, evenveel als de totale ontwikkelingshulp.”
De Nederlandse studenten maakten kennis met Ethiopische studenten in Jimma, de hoofdstad van de Kaffa-regio, de bakermat van de koffie en bezochten de koffieplantages tussen Jimma en Bonga, waar de bonen die voor Moyee gebruikt worden vandaan komen. De studenten maken terug in Nederland een marketingplan voor Moyee. Een marketingplan, want “idealisme is leuk, maar er moet wel verkocht worden, natuurlijk”, aldus een van de studenten. Zij gaan bekijken hoe je het merk in de markt zet, vooral met de inzet van sociale media. De trend is dat de Nederlandse consument betere smaak en duurzaamheid meer waardeert en het is de vraag of deze bijzondere koffie, Ethiopische single estate, dus van een oogst en plantage ook hier zal aanslaan.
Moyee Coffee is opgezet volgens het shared values principe, wat wil zeggen dat het bedrijf economische en sociale belangen hand in hand laat gaan: het zal een ruime opslag betalen op de lokale prijs voor bonen en roosteren, in een joint venture met lokale partijen die de opslag investeren in verbetering van landbouw en leefomstandigheden. En van de winst wil het bedrijf, heel klassiek, het grootste deel ten goede laten komen van maatschappelijke projecten.“Eigenlijk is Moyee Max Havelaar 2.0”, stelt Guido van Dijk.
Moyee Coffee is sinds kort online te koop en wordt per post bezorgd. Als consument kun je meedoen (“Join the coffee revolution”, zeggen ze zelf) en investeren in de nieuwe branderij in Jimma, Ethiopië .