Een Slovaaks bedrijf heeft een innovatieve oplossing bedacht om daklozen te huisvesten: in billboards. Het gaat om compacte woonruimtes die deels betaald worden uit de inkomsten van reclame op de buitenwanden.
Het Slovaakse ontwerpbureau Design Develop zegt met de goedkope woonunits een concept bedacht te hebben waarbij het aanbrengen van de reclame gemakkelijker wordt en het onderhoud van de billboards eenvoudiger.
De driehoekige billboard-appartementen hebben twee ruimtes. In de ene ruimte zijn een keuken, een klein bureau en een bergruimte met daarboven een bed te vinden. In een aparte ruimte zijn een douchecabine, wastafel en wc te vinden.
Het gaat nog slechts om een concept, bedoeld voor de stad Banska Bystrica in Slovakije. De ontwerpers hebben voor hun Project Gregory een website in het leven geroepen. Ze benadrukken dat het om een opensourceproject gaat. Dat wil zeggen dat het concept vrij beschikbaar is voor steden die het willen implementeren. Architecten, ontwerpers en kunstenaars mogen het ontwerp aanpassen en er verder op bouwen.
Een visualisatie van het concept
Afbeelding: Project Gregory