Brilliant work Heineken | Worlds Apart | #OpenYourWorld https://t.co/bjg16SaRUx via @YouTube
— kapildixit (@dixitkapil05) 23 april 2017
De boodschap van @Heineken ‘onderlinge verbinding vooruitgang & iedereen telt mee’ #OpenYourWorld https://t.co/DbclQduXtI #opensourminds pic.twitter.com/lFoikAO8Ed
— Gaston Merckelbagh (@MerckelG) 30 april 2017
In het spotje worden mensen met totaal verschillende opvattingen bij elkaar gezet, zonder dat zij dit van elkaar weten. De duo’s leren elkaar beter kennen terwijl ze samen een bar opbouwen. Daarna krijgen ze video’s van elkaar te zien waarin zij hun polariserende meningen over feminisme, transgenders en klimaatverandering uitspreken. Ze mogen kiezen of ze over hun opvattingen willen praten onder het genot van een biertje, of dat ze de ruimte liever willen verlaten.
Pepsi
De Heinekenreclame wordt veelal vergeleken met het Kendall Jenner-spotje van Pepsi, waarin activisme werd gebruikt als marketingsstunt. Die reclame zorgde voor een storm van kritiek op sociale media omdat hij volgens veel mensen suggereerde dat je politiegeweld kunt oplossen met een blikje cola. De reclame werd uiteindelijk teruggetrokken.
Waar Pepsi volgens de sociale mediagebruikers de plank totaal missloeg, raakte Heineken precies het juiste punt.
Here’s how Heineken made that awesome antidote to Pepsi’s Kendall Jenner ad https://t.co/dNrVh2DenA pic.twitter.com/hD24a3bCXI
— Fast Company (@FastCompany) 2 mei 2017
A thought-provoking new ad from Heineken has been getting a much warmer response than Pepsi received https://t.co/X40mR3yOb9 pic.twitter.com/96pIJW8dQy
— CNN (@CNN) 27 april 2017
Kritiek
Activist Didi Delgado van de Huffington Post reageerde minder enthousiast. In dit artikel maakt zij de commercial met de grond gelijk:
“This commercial is the worst type of propaganda. It tricks you into thinking social problems can be resolved if only people tolerate their oppression just a LITTLE while longer. It pushes the idea that bigotry, sexism, and transphobia are just differences of opinion that are up for debate, and deserving of civil discourse and equal consideration. And it makes folks think that four-minute commercials are a viable way to address societal ills that corporations have no interest in fixing.”
#BVBlog: Here’s why the Heineken ad is worse than the Pepsi ad https://t.co/rCTtAHDN4s pic.twitter.com/VTIZV2KKzJ
— HuffPost BlackVoices (@blackvoices) 1 mei 2017
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand