Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

De actie wil mensen ook laten nadenken over vrouwen die geen tampon of maandverband voorhanden hebben. Want volgens Plan UK en V. Point, die het project organiseren, kan slechts 12 procent van de vrouwen wereldwijd aan tampons of maandverband komen.  

Volgens de statistieken van Plan missen heel veel meisjes school op de dagen dat ze ongesteld zijn: 95 procent van de meisjes in Ghana, 51 procent van de meisjes in Ethiopië en 50 procent van de meisjes in Uganda. Ook verzamelden de organisaties persoonlijke verhalen die onderstrepen hoe belangrijk educatie rondom menstruatie is. Zo ook het verhaal van een menstruerende transgender, gedeeld op de website van V. Point.

#JustATampon moet dialoog over menstruatie opleveren. Daarnaast kunnen mensen geld doneren. Volgens Plan UK is een bedrag van vier euro al genoeg om een meisje in Uganda een jaar lang van maandverband te voorzien. 

Dus, wat let je? Durf jij de uitdaging aan en ga je met een tampon op de foto? Of is dat toch echt iets te schaamtelijk? Dat is precies het punt wat de bedenkers van de campagne willen maken. Vooral voor mannen zal het even slikken zijn. De onderstaande twee baardmannen geven alvast het goede voorbeeld. Voor meer tamponvertier, check de hashtag #JustATampon

[[{“fid”:”37539″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Met #JustATampon aandacht vragen voor het taboe op menstruatie”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Met #JustATampon aandacht vragen voor het taboe op menstruatie”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Met #JustATampon aandacht vragen voor het taboe op menstruatie”,”title”:”Met #JustATampon aandacht vragen voor het taboe op menstruatie”,”style”:”height:420px; width:400px”,”class”:”file-default media-element”}}]]