Rode wangen in de Tweede Kamer door Goedele’s seksles

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Een videoboodschap van Dokter Corrie, een quiz over seks en een discussie over weerbaarheid onder leiding van seksuoloog Goedele Liekens. In de Tweede Kamer stond er eens iets anders op het programma dan een debat over geld en beleid. 

Het was een drukke donderdagochtend in het parlement. “Normaal zien we hier niet zo veel camera’s”, zegt vergaderingsvoorzitter Karin Straus (VVD). Het was dan ook een andere vergadering dan anders voor de vaste commissie Onderwijs. Geen hoofdpijndebat of onenigheid, maar een uurtje seksles. “Ik ben niet helemaal naar Den Haag afgereisd om te vertellen hoe een lul in een kut moet”, maakt Liekens gelijk even duidelijk. Nee, politiek jargon was er niet bij vandaag.

Het doel van de les: de Tweede Kamer ervan bewust maken hoe belangrijk het is dat jongeren duidelijk kunnen maken wat ze wel en niet willen in seks en relaties. Niet zonder reden, want maar liefst 4 op de 10 meisjes heeft te maken gehad met grensoverschrijdend seksueel gedrag.

Feiten en cijfers

  • In Nederland heeft de helft van de jongeren met 17,1 jaar ervaring met geslachtgemeenschap.
  • 17% van de meisjes en 5% van de jongens is wel eens gedwongen seksuele handelingen te doen of toe te laten tegen hun wil.
  • Een derde van de jongeren krijgt te maken met een verzoek om naaktfoto’s of naaktfilmpjes van zichzelf op te sturen.
  • De kennis van Nederlandse jongeren over seks is beperkter dan zeven jaar geleden.

Bron: Rutgers

Volgens de scholieren speelt onderwijs hier een grote rol in. Met ouders over seks praten kan namelijk wat ongemakkelijk zijn. Voor scholier Yorin biedt Dokter Corrie een uitkomst: “Ik kijk gezellig met mijn ouders, we praten dan makkelijker over seks.” Medescholier Julie blijft seks wel een “moeilijk onderwerp” vinden om met haar ouders te bespreken. Leeftijdsgenoot Tosca praat wel met haar moeder over relaties maar “die wil te veel weten, dan denk je oh shit.”

Wensen en Grenzen

Over anticonceptie en wat Liekens “loodgieterij” noemt, worden Nederlandse jongeren in het onderwijs redelijk goed op de hoogte gebracht. Met “wensen en grenzen” daarentegen ligt het allemaal net wat ingewikkelder. Dat terwijl seks volgens Liekens “veel meer is dan biologie, het gaat ook over gevoelens.”

Seks is veel meer dan biologie, het gaat ook over gevoelens

Dat het met kennis over het algemeen best goed zit bleek ook uit de stellingen waar de deelnemers met een groene kaart (waar) of rode kaart (niet waar) op moesten reageren. Een stelling zoals “meisjes die ongesteld zijn kunnen niet zwanger worden” (niet waar) werd, op twee mannelijke Kamerleden na, juist beantwoord.

Opvallend was dat prompt alle tienermeisjes hun groene kaart opstaken bij de stelling “meisjes hebben net zo vaak zin in seks als jongens” (waar). Van de aanwezige vrouwelijke Kamerleden stak alleen Pia Dijkstra (D66) een groene kaart omhoog. Over de acceptatie van homoseksualiteit gingen ook veel Kamerleden de fout in. De Kamerleden werden onaangenaam verrast dat de helft van de Nederlandse jongens homoseksualiteit afkeurt.

Veel vragen

De Kamerleden waren voornamelijk geïnteresseerd in de ervaringen van de scholieren. Wat is een goede manier van lesgegeven? Hoe wordt er omgegaan met culturele verschillen? Hoe krijgen ze nu op hun school voorlichting en hebben ze er daadwerkelijk wat aan?

Het belangrijkst is dat de manier waarop seksuele vorming wordt uitgevoerd  in het onderwijs een kerndoel wordt stelt Liekens. De scholieren zijn het hiermee eens. “Bij ons op school proberen ze het, maar het slaagt niet altijd”, aldus Yorin.

De jongeren zouden het daarom best een goed idee vinden als een speciaal aangewezen ‘seksdocenten’ alle ins and outs van seks en daten met ze behandelen. “Ik denk dat daarvoor docenten moeten worden gekozen die al een goede band met de klas hebben”, stelt een scholier voor. Alle scholieren vinden dat seksuele diversiteit en de leuke kant van seks meer aandacht moet krijgen, ook bij andere vakken dan biologie.

Het, hoezo ‘het’? Dat noemen jullie hier toch gewoon neuken?

Meer openheid over seksuele ontwikkeling is dan ook geen overbodige luxe. Volgens Liekens leidt een gebrek aan openheid tot onzekerheid en frustratie. Hoe zorg je dat ‘het’ geen pijn doet?” is één van de vragen die door scholieren vaak aan Liekens wordt gesteld. “Het, hoezo het”, zegt ze. “Dat noemen jullie hier toch gewoon neuken?” Praat met jongeren over beeldvorming, porno en seksuele diversiteit luidt dan ook het advies van Liekens, en behandel het niet als taboe.

Leerzame voorlichting

De zeven Kamerleden van SP, PvdA, D66, PVV en VVD luisterden geboeid naar de les. Hun collega’s van de christelijke partijen kwamen niet. De ChristenUnie en SGP hadden geen zin in de “platvloerse en banale” toon van de seksles. “Een poppenkast met camera’s en Goedele Liekens, dat vind ik niks. Over dit onderwerp moet serieus gedebatteerd worden”, stelt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins.

D66-Kamerlid Pia Dijkstra

 

Pia Dijkstra (D66) wil meer en betere seksuele voorlichting op scholen.

Na afloop vertelt Kamerlid Pia Dijkstra dat ze het jammer en vooral onverstandig vindt dat de christelijke partijen de les hebben geboycot. “Je houdt hiermee het idee aan dat seksuele voorlichting niet iets is waar je het over zou moeten hebben op school”, zegt ze.

Dijkstra vindt het zorgelijk om te horen dat seksuele voorlichting op sommige scholen nog niet goed geregeld is. “Dit geluid hebben we al eerder gehoord in de Kamer”, vertelt ze. “Daarom heb ik op een gegeven moment ook een motie ingediend waarin ik aan de minister gevraagd heb om de inspectie daar onderzoek naar te laten doen.”

Dijkstra vond de seksles totaal geen poppenkast, maar een zeer leerzame bijeenkomst. “Het was heel goed om te horen en zien hoe er les kan worden gegeven in seks.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons