In Pakistan doorbreken roze riksja’s genderbarrières
Vandaag – op 11 oktober, door de VN uitgeroepen tot International Girls Day – vechten meisjes over de hele wereld voor gelijke rechten op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en veiligheid. Ze doen dat ook in het patriarchale Pakistan, waar de helft van alle meisjes niet naar school gaat. Daar proberen jonge meiden als riksjabestuurder vaste rolpatronen te doorbreken. Hun roze voertuigen op drie wielen zijn uitgegroeid tot het symbool van girl power.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Voor de ingang van het zigeunerkamp in het provinciestadje Chakwal staat een opvallende roze riksja geparkeerd. Bestuurder Bali Rani (24) houdt vanuit haar tent, die ze van allerlei tweedehandsdoeken en stokken heeft gemaakt, haar taxi angstvallig in de gaten. Voordat ze aan het werk gaat, kookt ze op een pitje op de kale grond het ontbijt voor haar jongste zoontje. Daarna doet ze de afwas. Het water dat ze daarvoor nodig heeft, mag ze bij de buurman halen. Sanitaire voorzieningen zijn er niet: ze wijst op de bosjes rond haar tent. Dan loopt ze naar haar riksja, start de motor en rijdt parmantig weg.
Bedelen op straat
“Als je wilt, kun je als vrouw toch wat bereiken, ook in het oerconservatieve Pakistan”, is Rani’s motto. De zigeunervrouw heeft geen onderwijs gehad, is gescheiden en moeder van twee kinderen. Tot voor kort verdiende de kost door op straat te bedelen. De ontwikkelingsorganisatie Plan Nederland gaf Bali rijlessen en een riksja in bruikleen. Nu, een jaar later, heeft ze van spaargeld een stukje grond gekocht waarop ze straks een bakstenen huis wil laten bouwen. Haar kinderen gaan voor het eerst naar school.
Het Pink Riksja Project van Plan Nederland is niet alleen bedacht om jonge vrouwen aan een baan te helpen, maar ook om meer meisjes naar school te krijgen: minstens de helft van alle meisje volgt geen onderwijs. Daarmee hoort Pakistan tot de top drie van landen waar het grootste aantal meisjes thuis zit. “Wie geen opleiding heeft, blijft in de armoedespiraal steken”, stelt projectmanager Sabir Mehmood Baig van Plan International Pakistan.
“
Pakistan behoort tot de top drie landen waar het grootste aantal meisjes thuis zit
Onveilig transport of gebrek aan vervoer is een van de redenen waarom ouders hun dochters liever thuishouden. Volgens de traditie is het niet gepast om je als meisje door een mannelijke chauffeur te laten vervoeren. Rani brengt met haar roze riksja dagelijks meisjes naar school en haalt ze ook weer op. “Met Rani aan het stuur vinden ouders het wel vertrouwd”, stelt Sabir Baig.
Zijn stelling wordt bevestigd door de drie zussen Firzana Jabeen (41), Anwar Fatima (38) en Adeela Zahir (35). Ze zijn getrouwd met drie broers en wonen met hun families twaalf kilometer buiten Chakwal. Voorheen reed een mannelijke chauffeur hun vier dochters naar school. De rit gaat via afgelegen zandpaden langs eenzame landbouwvelden. “We twijfelden. We wilden onze dochters niet van school halen, maar we zaten wel voortdurend met ze aan de mobiele telefoon. We werden zenuwachtig als het contact even verbroken was.” De moeders voelen zich geruster nu Kiran (23), eveneens een roze riksjarijder, hun dochters naar school brengt.
Vrouwen werken niet
Aanvankelijk was er nogal wat weerstand tegen het Pink Riksja Project, ook onder hoogopgeleide Pakistaanse vrouwen. Hoe haalde een internationale NGO het in zijn hoofd vrouwen in een dergelijke conservatieve cultuur aan mannen op straat bloot te stellen? Vrouwen kun je toch ook economisch zelfstandig maken door ze thuis een naaimachine te geven? Baig lacht er om. “We wilden de vrouwen juist uit hun huizen halen. We zochten naar een project waarmee je barrières kunt doorbreken. Dat lukt niet door vrouwen onzichtbaar achter vier muren aan een baan te helpen.”
“
Mannen zijn bang dat we te veel praatjes krijgen als we ons eigen geld verdienen
Volgens de tradities worden vrouwen niet geacht te werken. De 32-jarige Saira Irfan wil graag een betaalde baan. Haar man geeft haar geen toestemming. “De familie en de buurt zouden wel eens kunnen denken dat hij niet genoeg verdient. Maar ook: door ons thuis te houden, kunnen zij macht over ons blijven uitoefenen. Ze zijn bang dat we te veel praatjes krijgen als we ons eigen geld verdienen”, zegt ze enigszins verontwaardigd. Irfan wil daarom dat haar dochters later wel gaan werken.
Saira Irfan is een van Rani’s voornaamste klanten. Elke ochtend haalt de roze riksjarijder Irfans vijf dochters en zoontje op en brengt die na school ook weer thuis. “Ik ben heel trots op Rani. Met haar riksja is ze in de straten van Chakwal tot een lichtend voorbeeld uitgegroeid.” Een van haar vriendinnen, een geheel gesluierde vrouw, is het met Irfan eens: alle vrouwen zouden zelfstandig de kost moeten verdienen. Nadat haar man voor zijn werk naar Dubai verhuisde, heeft ze haar eigen winkel geopend.
Rolmodel voor anderen
Onderweg naar huis vertellen de tieners op de achterbank van de roze riksja dat Kiran een rolmodel is. Dankzij haar beseffen ze dat vrouwen elk beroep kunnen kiezen. De meisjes willen later dokter of ingenieur worden. Kiran zelf kon de lagere school niet afmaken. Haar vader, een ongeletterde arbeider in de bouw, raakte door ziekte werkloos. Haar moeder vertelt met tranen in de ogen hoe trots ze op haar dochter is. De eerste maand zat ze elke dag naast haar kind op de riksja. Niet omdat ze bang was dat een man haar zou aanvallen. “Ik hielp haar bij het zoeken naar de adressen van haar klanten. Toen ze die in haar hoofd had geprent, kon ze het alleen af”, vertelt ze lachend.
“
De mannelijke riksjarijders in Chakwal hebben het niet zo op ‘girl power’. Ze vrezen voor concurrentie
“Er is meer ‘girl power’ op het Pakistaanse platteland dan we vermoeden”, zegt Sabir Baig. Soms moet er een klein radertje worden aangedreven om het grotere proces op gang te brengen. Om meer vrouwen aan een baan te helpen en meisjes op school te krijgen, start Plan Nederland binnenkort met het eerste vrouwen transportbedrijf. Vijftien riksja’s en acht minibusjes zijn al aangeschaft. Vrouwen in Chakwal werden uitgenodigd te solliciteren. Er kwamen meer dan tachtig aanmeldingen binnen. De bedoeling is dat het vrouwenbedrijf over twee jaar op eigen benen kan staan. Baig droomt al over uitbreiding van het project naar andere delen van Pakistan.
De mannelijke riksjarijders in Chakwal hebben het niet zo op ‘girl power’. Ze vrezen voor concurrentie. “Ze stoten het brood uit onze mond”, vindt Ali Shan (21). Kiran en Rani halen hun schouders op. Toen ze net met de riksja’s de straat opgingen, reden de mannen ze boos de berm in. Maar als nu een van de vrouwen autopech heeft, staan ze klaar om haar te helpen – gewoon, als collega’s onder elkaar.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden