"Terrorisme is moord. Moord is haram (onrein, verboden). Ontelbare onschuldigen zijn al vermoord door terroristen, die claimen in de naam van de islam te vechten", zo begint het nummer. De boodschap is duidelijk: het liedje wil de zwijgende meerderheid van de moslims een stem én een gezicht geven. Moslims komen ook volop in beeld in de videoclip. 'Dit zijn wij niet' roept op om de vooroordelen en de discriminatie ten opzichte van moslims opzij te schuiven, omdat de grote meerderheid ervan niets met terrorisme wil te maken hebben.
Beu
Het waren de twee zonen van Mahmood die hem tot actie aanzetten. "Mijn kinderen waren het beu dat mensen de islam gijzelen om een boodschap van radicalisme en terrorisme te verspreiden", schrijft Mahmood in een persmededeling. "Mijn kinderen vonden dat ik iets moest doen om die perceptie tegen te gaan. Het 'Dit zijn wij niet'-concept was geboren."
Succes
In Pakistan sloeg het nummer in als een bom. 'Dit zijn wij niet' haalde enkele weken na de release de eerste plaats in de hitparade. 60 à 70.000 mensen hebben de clip gedownload, wat veel is in een arm land als Pakistan waar weinig mensen een internetverbinding hebben. Ook in India was het nummer een succes. Per vandaag ligt de single in de Britse winkelrekken en kan je het nummer ook downloaden via iTunes, de online muziekwinkel van Apple en Napster.