Openbaar vervoer is goed voor de lijn

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De wetenschappers van de London School of Hygiene & Tropical Medicine onderzochten de body mass index (BMI) en het vetpercentage van 7500 Britten en vergeleken die gegevens met de manier waarop ze naar het werk pendelen. Zo'n driekwart van de onderzoekspersonen deed dat met de auto, tegenover 10 procent met het openbaar vervoer en 14 procent te voet of met de fiets.

Gezonder
De BMI drukt de verhouding uit tussen gewicht en lichaamslengte. Een BMI tussen 18 en 25 is normaal, daarboven spreekt men van overgewicht en boven 30 gaat het om obesitas.

Uit het Britse onderzoek blijkt dat wie te voet of met de fiets naar het werk gaat een duidelijk lagere BMI heeft dan wie met de auto gaat. Dat is op zich niet verrassend. Het is wel opmerkelijk dat ook wie het openbaar vervoer gebruikt, duidelijk gezonder in het vel zit. Bij mannen is het verschil ongeveer 1 BMI-punt, wat neerkomt op gemiddeld drie kilo. Vrouwen scoren 0,7 punt lager, goed voor gemiddeld 2,5 kilo. Ook het vetpercentage volgt die trend, en het verband bleef overeind onafhankelijk van leeftijd, ziekte, inkomen of sociale klasse en zelfs de activiteit op het werk of dieet.

De wetenschappers wijzen er op dat de verschillen groter zijn dan wat gemiddeld gehaald wordt met een dieet of sport om overgewicht aan te pakken, maar pleiten voor verder onderzoek om de causaliteit met zekerheid vast te stellen. Toch pleiten ze er al voor om de mobiliteitspolitiek als onderdeel te zien in de strijd tegen overgewicht en obesitas.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons