FairMail is een bedrijf dat fair trade wenskaarten produceert met foto's die kansarme tieners in Peru, India en Marokko maken. FairMail biedt hen fotografie les, medische verzekering en begeleiding bij het maken van hun toekomstplannen. Met de inkomsten van hun foto’s kunnen de jongeren hun huisvesting en onderwijs bekostigen. Om dit mogelijk te maken, werkt FairMail samen met partners. Oprichter van FairMail Peter den Hond over (internationale) samenwerking.
Hoe zet je de eerste stappen naar samenwerking?
“Met verschillende partners ga ik op een andere manier het gesprek in. De insteek van het gesprek pas ik aan naar gelang de partner die ik voor me heb. In mijn ervaring zijn zakelijke partners vooral uit op het winstgevende vlak van je bedrijf, terwijl NGO’s kijken naar de sociale doelen die je wilt verwezenlijken. De kracht van samenwerking ligt in de match die je vormt tussen vraag en aanbod.”
Benader je partners uit de verschillende sectoren of culturen op verschillende wijze?
“Cultuurverschillen spelen zeker een rol in de communicatie. Ik woon een aantal jaar in Peru en ik ken de cultuur. Maar toen we met FairMail naar India gingen ontdekten we het effect van cultuurverschillen. De Indiase cultuur is soms zo anders, dat ik mijn projectopzet moest wijzigen. In Peru startten we ons project altijd met vier kinderen en besloten daarna wie de beste twee waren om het traject mee af te maken. Die aanpak botste in India enorm met het eergevoel van de betrokken families: de afwijzing van hun kind werd opgevat als een schande. Nu werken we in India met twee jongeren die het hele traject aanblijven.”
Je hebt je dus aangepast aan de lokale context en behoeften?
“Jazeker, een westerse houding van ‘alles maar beter weten’ kan dingen kapot maken. Voordat je ergens begint moet je weten waar je een meerwaarde kunt bieden. Vaar niet blind op je eigen drang iets goeds te willen doen. Gebruik de kracht en inzichten van de lokale gemeenschap, want als je met hen meedenkt kun je meer bereiken dan met een van te voren opgesteld idee.."
Heb jij nog een uitdaging waarover je met andere professionals zou willen sparren?
“Ik zou willen weten hoe anderen werken aan de zogenoemde ‘social license to operate’. In Peru lukte dat doordat ik er al vier jaar woonde en werkte. Ik kende de cultuur en gebruiken. In India werkt dat lastiger. Hoe gaan andere daarmee om? Wat doen zij om geaccepteerd te worden in de lokale context? Zijn er tips, adviezen?"