Drie tips voor een eerlijkere arbeidsmarkt

Uit een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat meer dan de helft van de werkgevers de verantwoordelijkheid voelt om mensen met een beperking aan te nemen. Toch gebeurt dit in de praktijk veel te weinig. OneWorld presenteert drie tips voor werkgevers.

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
Gaat je wekker ’s ochtends al om 06:30 uur? Sta je ’s middag in de file op de A28? Dan is de kans groot dat je elke dag gebruik maakt van een mensenrecht. Het recht op werk is namelijk een van deze rechten. Uit een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau dat deze week werd gepubliceerd, blijkt dat mensen met een beperking geen gelijke toegang hebben tot werk. Veel werkgevers willen deze mensen wel aannemen, maar weten niet hoe ze dat in hun organisatie moeten implementeren. Zo denken de werkgevers dat ze mensen met een beperking niet genoeg begeleiding kunnen bieden of weten ze niet hoe ze deze werknemer kunnen inzetten. Hoe kunnen werkgevers de talenten van deze mensen benutten en dit mensenrecht realiseren? Wij vroegen het aan experts.

Denk buiten de box

Op de eerste plaats moeten we ons afvragen wat de groep ‘mensen met een beperking’ precies inhoudt. Er zijn namelijk zoveel verschillende mensen met een beperking: van mensen in een rolstoel tot mensen met een lichte verstandelijke beperking. Saskia Rosmalen, directeur van Onbeperkt aan de Slag, pleit ervoor om meer rekening met die verschillen te houden: “Denk alsjeblieft een beetje buiten de box. Kijk niet naar die standaardvacature die je altijd al had, maar kijk naar de talenten van mensen.” Iemand met een beenprothese kan prima achter de computer werken, iemand met epilepsie kan gerust aan het werk als bouwkundige.

De dove hypotheekadviseur van ABN Amro geeft hypotheekadvies aan dove klanten. Erg slim, want daarmee boren ze een nieuwe klantengroep aan.

Praat erover

Vaak weten werknemers onderling niet of ze met iemand over een beperking mogen praten. Andrea Naphegyi is freelance Mensenrechtenadviseur en coördineert VN-Ambassadeurs in Nederland die zich inzetten voor de rechten van mensen met een beperking. Ze heeft zelf hulpmiddelen nodig, waaronder een rolstoel. Naphegyi: “Mensen denken dat je beperking een zwakte is en een reden is ongelukkig te zijn. Collega’s vinden het moeilijk om te vragen waarom ik een hulpmiddel nodig heb. Waarschijnlijk zijn ze bang dat ik die vraag te persoonlijk vind.” De meesten houden liever een scheiding tussen werk en privé, waardoor er geen open cultuur ontstaat waarin collega’s kunnen praten over mensen met een beperking. Volgens Naphegyi wordt hierdoor met scheve ogen door collega’s naar elkaar gekeken: “Medewerkers vragen zich af of iemand met een beperking wel geschikt is voor de functie, of dat-ie alleen is aangenomen omdat hij of zij een beperking heeft.” In de praktijk blijken handicaps er minder toe te doen dan werkgevers vrezen, omdat mensen met een handicap vaak allang hebben geleerd hoe ze zich daarmee kunnen redden.

Ken de voordelen

Veel werkgevers beseffen niet dat medewerkers met een beperking ook voordeel kunnen opleveren. Rosmalen: “Vrijwel alle bedrijven hebben een divers klantenbestand.” Daarin zitten alle soorten mensen, waaronder mensen met een beperking. “Als bedrijf is het belangrijk dat je een afspiegeling bent van je klantenbestand”. Alleen op die manier kun je al je klanten goed helpen. Zo heeft ABN Amro sinds kort een dove hypotheekadviseur. Rosmalen: “Die adviseur geeft hypotheekadvies in gebarentaal voor de klanten van ABN Amro die doof zijn. Erg slim, want daarmee boren ze een nieuwe klantengroep aan.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons