Journalist Maite Vermeulen had aanvankelijk haar twijfels over die samenwerking, maar is nu zo sceptisch niet meer. "Samenwerking tussen deze twee werelden zou weleens de toekomst kunnen hebben", schrijft ze in het lezenswaardige Dit noodhulppakket wordt u aangeboden door Coca-Cola.
"Op het eerste gezicht lijkt dat een botsing van twee onverenigbare werelden, maar de praktijk wijst uit: beide partijen profiteren ervan én slachtoffers zijn ermee geholpen.”
Ze schrijft onder meer over Zain, de partnerorganisatie van Vodafone, dat bij bij een vluchtelingenkamp in Zuid-Soedan, kon gebruikmaken van de radiotoren van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR. "Vodafone breidt haar netwerk uit en hulporganisaties hebben ineens bereik in het gebied. Win-win.”
Rampgebied
En de bedrijven? Het motiveert het werknemers “om met een hoger doel dan geld bezig te zijn. "Vaak komt het eerste verzoek om 'iets te doen” in een rampgebied van werknemers van multinationals,’ weet Olaug Bergseth, die voor het IFRC verantwoordelijk is voor partnerschappen. Tekenend is een tweet die de VN Vluchtelingenorganisatie UNHCR in maart dit jaar de wereld instuurde: ‘Alle #IKEA-medewerkers bedankt! Met jullie steun bouwt #UNHCR aan #BrighterLives4Refugees in #Bangladesh, #Ethiopië, #Jordanië, #Tsjaad.’
Foto: Shortie66