Achtergrond

Nigeriaan krijgt zorg via social media

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Zoals in de meeste Afrikaanse landen, bepalen ook in Nigeria geld of relaties de toegang tot en kwaliteit van de zorg.  Met de inzet van social media lijkt daar voor de gewone Nigeriaan verandering in te komen.

In zijn geboortestreek Abuja zet de Nigeriaanse arts Anthony Adoghe social media als Facebook,Skype en Twitter in om de gezondheidszorg te verbeteren. Ook via de website Adoghe Health Lounge informeert hij samen met collega-artsen duizenden patiënten over veelvoorkomende ziekten, preventie, en hoe zij hun gezondheid kunnen verbeteren. Hoewel de meeste mensen zelf geen internet hebben, is er vaak wel een buur of familielid met internetverbinding. Iedereen kan zo direct een vraag voorleggen en krijgt binnen 48 uur antwoord van een van de artsen, ook als er geen spoed bij is. De zorg om gezondheid wordt, in de woorden van Adoghe, door het directe online contact met de arts weer van de mensen zelf.

Bewustwording
Tot voor kort stelden veel mensen hun bezoek aan een arts, gezien de grote investering in tijd en geld, zo lang mogelijk uit. Een dag reizen naar een kliniek is geen uitzondering. Door gebrek aan inzicht in ziekten en preventie, wisten mensen niet goed wat ze moesten doen, met alle gevolgen van dien. Adoghe: “Mensen betalen hier in Nigeria de gezondheidszorg uit eigen zak en publiekscampagnes zijn beperkt. Als mensen weten hoe ze gezond kunnen blijven, gedragen zij zich ook gezonder. Door regelmatig op een vriendelijke manier informatie te sturen, worden mensen zich meer bewust van hun gezondheid. Dan ben je echt effectief bezig.”

 

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons