Nu het stof van het WK in Zuid-Afrika is neergedwarreld, blijft het land met de vraag zitten wat moeten we met die duizenden plastic vuvuzela’s die tijdens het toernooi de stadions en straten onveilig maakten. Left Field, een reclamebureau uit Kaapstad, besloot daarom om een wedstrijd uit te schrijven voor praktische en/of hilarische ideeën om de vuvuzela te hergebruiken.
De Mel Gibsondemper. Foto: Wozela |
“Lets make this object of unity an object of utility”, schrijven de initiatiefnemers op de voor de wedstrijd in het leven geroepen site Wozela. “Het leek ons een goed idee om te voorkomen dat al die plastic toeters straks in het milieu terechtkomen”, zei Matt Blitz, een copywriter bij Left Field hierover tegen de Mail & Guardian.
Bizarre sketches
En zoals je misschien van het netwerk van een stel copywriters zou kunnen verwachten, levert de oproep een boel komische foto’s en video’s met bizarre inzendingen en sketches op. Zo speelt een van de inzenders in op de onlangs uitgelekte tapes waarin acteur Mel Gibson zijn vrouw voor rotte vis uitmaakt door van een omgekeerde vuvuzela die je om je gezicht kunt binden een Mel Gibsondemper te maken.
Hoewel de bezoekers van de site kunnen stemmen op hun favoriete idee is het niet waarschijnlijk dat de hilarische inzendingen ook kans maken op de prijs van 10.000 Rand (ongeveer 9800 euro). De wat meer praktische toepassingen van de toeters zullen bij de jury die uiteindelijk de doorslag geeft, zwaarder wegen. Zo gooit het plan om van de vuvuzela’s speakers voor de iPod te maken hoge ogen, maar ook het idee om er een lampenkap van te maken scoort goed, weet Blitz.
Vuvuzelatuingereedschap Foto: Wozela |
Lokale productieDe deadline voor de wedstrijd is 30 september. De beste vijftig inzendingen zullen worden tentoongesteld in Johannesburg en Kaapstad. Ook zullen de beste inzendingen worden overgedragen aan lokale kunstenaars en ambachtslieden die het idee vervolgens in productie zullen nemen. De opbrengsten gaan dan naar de lokale ambachtslieden, de beloning voor de inzender van het idee voor het in productie brengen van zijn/haar idee is eeuwige roem.
Foto bovenaan: cc, Zuid-Afrikaans bureau voor toerisme