Marketing – dat is toch iets voor commerciële producten? Potentiële klanten verleiden iets te kopen wat mooier wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is, en wat de consument vaak niet nodig heeft? Maar niet alleen producten worden aan de man gebracht, ook idealen. Dat is het uitgangspunt van het boek ‘Marketing van idealen’, wat een aardige aanvulling kan zijn op strategieën die goede doelen en non profit organisaties inzetten om fondsen te werven.
‘De wedstrijd kan niet meer worden gewonnen met het alleen inzetten van fondsenwervende technieken en met zender-georiënteerde boodschappen’, schrijven auteurs Ineke van der Ouderaa en Hans Geels. ‘Juist bij de marketing van idealen gaat het om de wisselwerking tussen de essentie, de overtuiging, de passie en de visie van het goede doel en de mensen die hiervoor warmlopen en erdoor worden geïnspireerd. Die wisselwerking vormt de basis van het merk. Hoe betekenisvoller en sympathieker, hoe sterker ook het merk. En hoe sterker het merk, hoe sterker de positie en wervingskracht van de organisatie.’
In het boek gaan de auteurs in hoe een goed doel zijn marketing zou moeten inrichten (‘zaaien, oogsten en cultiveren’), en hoe emotie – niet de ratio – daarbij leidend moet zijn. Maar ze waarschuwen ook: een pot pindakaas is misschien wel gemakkelijker te ‘vermarkten’ dan een goed doel. Vooral van de ‘leider’ van een goed doel wordt veel gevraagd: ‘De eerste taak van iemand die leiding geeft aan een goed doel is leider zijn, als persoon de passie van de organisatie uitdragen. Om te beginnen binnen. Verbinding aanbrengen in een verzameling mensen. Door zichtbaar te zijn, door te luisteren, te praten, door vertrouwen en geloof te genereren, door te inspireren.’
Ook dienen goededoelenorganisaties zich te realiseren dat ze een ‘productlevenscyclus’ doorlopen. In iedere fase van die cyclus zullen weer andere marketinginstrumenten moeten worden ingezet om een maximaal resultaat te bereiken.
Het boek is goed ontvangen. ‘Het is lekker geschreven en het legt de vinger op de zere plekken in de goededoelenmarketing’, aldus Bert Cocu, directeur van Emolife. ‘Het biedt uitstekende handvatten voor goede doelen.’
Het boek Marketing van idealen is verschenen bij Uitgeverij Soemer (ISBN 9789082049206). Meer informatie is te vinden op de website van het boek.