Het had zo mooi kunnen zijn. Voor iets meer dan 12.000 dollar (voor vier personen, dat wel) konden millennials naar de Bahamas vliegen voor een life-changing evenement: het Fyre Festival.
Het festival beloofde het toppunt te worden van de sociale media-meets-persoonlijke groei-generatie. Via Instagram was gepromoot dat je je er temidden van de knapste modellen, It-girls en 'influencers' zou bevinden.
Het festival werd echter een chaos. De luxe glamping-cabana's bleken ordinaire partytenten. De luxe banketten bleken kleffe broodjes met kaas die bleek afsteken bij in de plastic verpakte broodjes in stationwinkels. Om nog maar te zwijgen over de bergen afval en de kranen waar geen water uitkwam.
Live fromthe VIP area of #FyreFestival pic.twitter.com/1X6wfM372a
— GeoffHoltby(@gdholtby) April 28, 2017
De organisatie is nog steeds bezig om vliegtuigen te regelen om mensen te 'evacueren'. De festivalgasten twitteren en facebooken intussen massaal over de barre omstandigheden waarin zij zich bevinden. En zoals dat werkt met sociale media, krijgen zij meteen een spiegel voorgehouden:
Have theylegitjusttrolledthe wealthyintoseeingwhatit's liketobea refugee? Bravo, Ja Rule#fyrefestival #Millennials
— Johan Klarenson(@Johan_Klarenson) April 29, 2017
Richpeopleresortedtolooting, fights, firesandstealingafterjust2 DAYS. Yetthe poor, homelessandhungryare animals. #fyrefestival
— C. Morris (@ms_nikki48) April 28, 2017
guyswhatif#fyrefestival was a socialexperiment toshow whiteprivilegedpeoplewhatit's liketobea refugee….
— sydneyreed (@sydneylain) April 29, 2017
"1969 –> "don't do the brownacid"
2017 –> Whaaa! My Ikea bed doesn't have 2000 thread-countsheets andmyphoneis dying!! #fyrefestival pic.twitter.com/RQdpP3D2AV— ThePaleRider(@tehpalerider) April 29, 2017