Prijzen
Met Krachtbedrijf won Dijkhuizen verschillende prijzen, zoals de Joke Smit Aanmoedigingsprijs in 2013, uitgereikt door (inmiddels demissionair) minister Jet Bussemaker. In 2017 won Krachtbedrijf de Highly Commended Award van AMBA Innovation.
Deelnemers kunnen bij Krachtbedrijf een ondernemersprogramma van acht maanden volgen. Opvang- en hulporganisaties dragen mensen aan. “Iemand die net uit een opvang komt kent niemand, heeft geen enkel netwerk en weinig zelfvertrouwen. Maar de wil om een nieuw leven op te bouwen en het geweld achter te laten is bij iedereen aanwezig”, zegt Dijkhuizen. Van tevoren bedenken mensen zelf een idee. Vervolgens krijgen ze workshops, online trainingen, bedrijfsbezoeken en begeleiding van een coach om hun idee vorm te geven. “Door mensen zelf de regie in handen te geven en in ze te geloven, bloeien ze helemaal op.”
Vooraf kijkt Dijkhuizen eerst naar de haalbaarheid van de ideeën en de stabiliteit van de deelnemers. “Een opleiding of in ieder geval aansluitende werkervaring is daarnaast een vereiste. Ik kan mensen opleiden tot ondernemer, maar niet tot kapper of programmeur.” Ze kent de persoonlijke achtergrond van de deelnemers niet. “Anders zou het veel te dichtbij komen en raakt het me teveel.” Na de intake blijft er een groep van ongeveer twintig mensen over. Na het basisprogramma van twee maanden kijkt Dijkhuizen wie er klaar is om verder te gaan met het vervolgprogramma van zes maanden. “Ik gun het iedereen, maar als het niet lukt, ben ik daar eerlijk in. Voor sommige mensen is het nog te vroeg. Ze komen er gaandeweg achter dat ondernemen ingewikkelder is dan verwacht of hebben toch nog teveel om te verwerken.”
#Awesome kledingruilatelier
Het #Awesome kledingruilatelier van Talitha Koffeman begon als project en bloeide met behulp van Krachtbedrijf op tot een professionele stichting. In het atelier wordt gedoneerde kleding verkocht, geruild, gemaakt en opgeknapt. Mensen die niks te besteden hebben, kunnen via een hulpinstantie elke maand vijf gratis kledingstukken per gezinslid krijgen. “Zo zonde dat er zoveel wordt weggegooid”, zegt Koffeman. “Zeker als je er bij stilstaat dat sommige mensen geen geld hebben om kleding te kopen.” Het atelier draait op ongeveer veertig vrijwilligers onder wie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Een van de werknemers kon alleen maar functioneren als we hem specifieke opdrachten gaven. Hij had in het begin veel sturing nodig, maar inmiddels werkt hij zelfstandig als huismeester.”
“Ik moet hiermee stoppen, want dit wordt mijn dood
Koffeman kwam daarna via de gemeente met haar idee bij Dijkhuizen terecht. “Josette wist een sfeer te creëren waarbij iedereen zich op zijn gemak voelde. Tijdens het programma heb ik geleerd om me zakelijker op te stellen en vertrouwen in mezelf te hebben. Dat laatste had ik absoluut niet, waardoor ik me niet besefte dat ik daadwerkelijk iets kon betekenen.”
Ondernemers in vluchtelingenkampen
Dijkhuizen en Berkhout spraken en fotografeerden vrouwelijke ondernemers in de vluchtelingenkampen. Uit hun reis ontstond de foto expositie ‘Selling Strength’, die onlangs nog in Maastricht te zien was en door heel Nederland gaat reizen. Bovenstaande foto is in de expositie te zien.
Geen subsidie
Krachtbedrijf draait op dit moment – naast Dijkhuizen – op twee vrijwilligers en is nu nog afhankelijk van donaties. De overheid geeft Dijkhuizen geen vaste subsidie voor haar initiatief. “Gemeentes denken vaak dat overlevenden van geweld weinig kunnen, omdat ze te gebroken zijn of alleen werkervaring en geen diploma’s hebben. Uit de praktijk blijkt juist dat ze tot een heleboel in staat zijn. We moeten veel meer kijken naar wat er wel kan. We willen meer bedrijven en ondernemers verbinden aan het initiatief.”
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand