De Dutch SUstianable Fashion Week is een initiatief van Goodbrandz in samenwerking met Urgenda, het Ministerie van Infrastructuur en het Plan van Aanpak Verduurzaming Textielsector (Modint, VGT en INretail) Aan de Dutch Sustainable Fashion Week doen 150 winkels door heel Nederland mee.
Al nippend aan een glas champagne neemt iedereen plaats op een stoel langs de catwalk. Als de goodiebags zijn uitgepluisd en het rumoer langzaam afneemt, begint de host aan zijn welkomstwoord. De microfoon wordt al snel overhandigd aan Cécile Scheele, eigenares van Goodbrandz en tevens initiatiefneemster van de DSFW. “Vorig jaar organiseerde ik de Dutch Sustainable Fashion Week voor het eerst. Waarom? Omdat ik duurzame mode zichtbaarder wil maken. Door deze week extra aandacht te geven aan producten die op een eerlijke en milieuvriendelijke manier zijn gemaakt, hoop ik dat consumenten het belang van duurzaamheid gaan zien en er vaker voor zullen kiezen.” Marjan Minnesma, directeur van Urgenda en initiatiefneemster van de Dag van de Duurzaamheid, gaf uiteindelijk het officiële startsein van de DSFW.
Innovatie op de catwalk
Het merk Expresso heeft de eer om als eerst haar modellen de catwalk op te sturen. Dit Nederlandse modemerk is sinds 2004 aangesloten bij de Fair Wear Foundation, een stichting die toeziet op goede werkomstandigheden in naaiateliers. Samen met de kledingmerken Claudia Sträter en Van Jos, leggen zij voornamelijk de focus op eerlijke arbeid. Het tweede deel van de catwalkshow staat in het teken van innovatie en technologie. Zo laat het merk ECOALF accessoires, badmode en schoenen zien gemaakt van gerecyclede materialen als plastic flessen en coffee grind (gemalen koffiebonen) en stuurt Langerchen haar modellen met wind- en waterdichte jassen van biologisch katoen met een waterafstotende BIONIC Eco – Finish de catwalk op.
Modieus in bamboe
Dat duurzame mode hot and happening is dat bewijst deze openingsavond van de DSFW eens te meer. Alleen een blik op de aanwezigen laat zien hoe modieus je er uit kunt zien in een jurk van bamboe of een trui van oud gerecycled wol. Al blijft het natuurlijk maar de vraag hoe oprecht het allemaal is. “Merken kunnen inderdaad van alles communiceren zonder dat ze het menen”, zo erkent Cecile. “Er zullen er vast een aantal bij zitten die daar misbruik van maken.”
Dolenthousiast
Tegen het eind van de show betreden de modellen nog één laatste keer de catwalk. Dit keer met spandoeken waar kreten op staan als ‘sustainable is never out of fashion’ en ‘I am thE COolist’. Het publiek is dolenthousiast. En eerlijk is eerlijk: van al dat mooie spul word je als kledingliefhebber inderdaad wel een beetje hebberig. Zeker als je jezelf erbij bedenkt dat je met de aankoop van die prachtige ecologische lerentas ook nog eens bijdraagt aan een betere wereld. Maar of dat uiteindelijk de boodschap is die de mode-industrie gaat verduurzamen?
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand