Aanleiding om het roer drastisch om te gooien, was een bezoek aan een dorpsschool tijdens een wandelvakantie in Nepal. “De kinderen wilden heel graag leren, maar er waren geen boeken. De leraar van het schooltje dat ik bezocht, vroeg of ik, als ik nog eens langs zou komen, misschien wat boeken mee zou kunnen nemen. Ik besloot hem te helpen”. John zei vaarwel tegen Microsoft en vroeg iedereen die hij kende boeken op te sturen. Binnen een week puilde zijn garage uit. Het jaar daarop keerde hij terug naar Nepal, huurde een yak en bracht 3000 verzamelde boeken naar het schooltje.
Een Room to Read bibliotheek in Cambodja foto:CC |
Dat klinkt lekker idealistisch. Maar John is voorstander van de harde regels van het commercieel zakendoen. “Meer dan 150 miljoen kinderen hebben geen toegang tot school. Daarom wil ik dat mijn bedrijf het bereik van Starbucks combineert met de compassie van Moeder Theresa.” Zijn organisatie, Room to Read, heeft zich ten doel gesteld voor 2020 meer dan 10 miljoen kinderen via boeken en onderwijs te bereiken.
Groot denken
Om dit te bereiken put hij uit de wijze lessen die hij meekreeg bij Microsoft. Zoals groot denken. “Voor 2020 willen wij 10 miljoen kinderen bereiken via onze organisatie. Je moet duidelijk laten zien wat je doel is, en niet bang zijn om op je bek te gaan. Go big or Go home!” Een ander Microsoft-principe is ‘wees rationeel’. “Onze cijfers moeten duidelijkheid scheppen. Meetbaarheid en concrete voorbeelden zijn van belang om je publiek een duidelijk beeld te geven van waar je mee bezig bent. Wij rapporteren zoals een bedrijf dat doet.”
Het boek “Leaving Microsoft to Change the World” van John Wood is inmiddels in achttien talen vertaald en heeft verschillende prijzen gewonnen. De stichting Room to Read is vijf keer op rij genomineerd voor de Social Capitalist Award. Wood zelf was de eerste westerling ooit die is uitgeroepen tot Time Magazine’s ‘Asian Heroes’. |
Room to Read is inmiddels in Bangladesh, Cambodja, Laos, India, Nepal, Zuid-Afrika, Zambia, Vietnam en Sri Lanka actief en houdt zich naast het verstrekken van lokaal gepubliceerde boeken bezig met het bouwen van scholen en het verstrekken van langdurige studiebeurzen aan meisjes. “Belangrijk voor het slagen van de projecten is de visie van Room to Read om te werken met de plaatselijke bewoners. Niks is helemaal gratis. Wij helpen de plaatselijke bewoners zelf iets op te bouwen. Zij werken mee en investeren ook in de projecten, die uiteindelijk de hele gemeenschap ten goede komen.”
“Soms vragen mensen mij waarom ik niet iets met computers voor ontwikkeling ben gaan doen”, vertelt John, “maar je moet beginnen bij de basis. Arme mensen hebben geen toegang tot onderwijs, maar zonder onderwijs blijf je arm”.
John Wood bezocht Walhalla ter gelegenheid van de samenwerking tussen Room to Read en Bol.com. Bol.com overhandigde samen met haar zakenpartners drie cheques ter waarde van 75.000 euro het officiële startsein voor de samen-werking. De mediawinkel roept iedereen die een bijdrage aan deze stichting wil leveren op een kijkje te nemen bij www.bol.com/roomtoread