“Het is een paar keer druk geweest, maar meestal is het heel rustig”, zegt Mfanelo, terwijl hij wat worsten omdraait. Hij staat voor het kraampje van zijn familie op het Mary Fitzgerald Square. Met de zogenaamde Public Viewing Area op het plein leek Johannesburg een bres geslagen te hebben in de massieve muur die FIFA om internationale commerciële belangen heeft opgetrokken.Voornaamste blikvanger is wel een reusachtige supportersfiguur opgetrokken uit Coca Cola kratjes, de Crate Fan. Daarachter bevindt zich een groot aantal kleine kraampjes. Die worden verhuurd aan Zuid-Afrikaanse organisaties en ondernemers. Zij zouden daar gaan profiteren van Johannesburgs pogingen om het plein de toeristische poort tot een hernieuwd centrum te maken. Wie de Viewing Area betreedt wordt gecontroleerd op zelf meegebrachte consumpties.
De Crate Fan (cc) |
Rooskleurige verwachtingen
“Ze lieten ons schattingen van 10.000 bezoekers per dag zien”, zegt Philile. Zij kwam iedere speeldag met Mfanelo en een paar nichtjes uit Pretoria om hun eetkraampje, “Classy Occasions” te runnen. Dat kostte 30.000 rand voor de hele maand, iets meer dan 100 euro per dag. “Op een goede dag verdienen we misschien 500 rand”, voegt Phillie eraan toe.De verliezen zijn dus fors, ook bij de buren. “Wat kan ik doen?”, vraagt ze zich af.. “Juridische hulp inschakelen? Een advocaat kost me nog meer geld”. Andere ondernemers probeerden hun geld al elders te verdienen. Van het zestigtal kraampjes waren er ten tijde van de halve finale al ruim 25 met tentzeil verzegeld. “Nu er minder wedstrijden, blijven veel mensen gewoon weg”, zeggen ze bij Classy Occasions over hun vertrokken collega’s.
Internationaal publiek
Net als op veel andere speeldagen stond er tijdens de tweede halve finale maar een bescheiden plukje mensen voor het enorme scherm. Ze vallen in het niet bij Coca Cola’s enorme Crate Fan. Niet bepaald de uitzinnige massa buitenlanders waar op gehoopt was. Phillie: “Ze gaven ons training. Klantvriendelijkheid. Hoe je omgaat met internationaal publiek. Stuff like that“.
Dat internationale publiek blijkt makkelijker op een veilige, officiële bus naar de Fifa Fan Fests te stappen. De FIFA heeft haar zaken wat dat betreft simpelweg beter geregeld dan de gemeente zelf. Het is uiteindelijk niet alleen Coca Cola’s torenhoge mascotte die de locals commercieel ongeluk brengt.
Foto boven: Kraampje op de Public Viewing Area, het Mary Fitzgerald Square in Johannesburg (cc) Leon van de Reep