Stichting Hotel con Corazón heeft ambitieuze plannen om het concept van het ‘hotel met een hart’ uit te breiden naar andere landen. In 2008 openden de Nederlanders Onno Oostveen en Marcel Zuidhof Hotel con Corazón in Granada, Nicaragua. De winst van dit hotel wordt geïnvesteerd in lokale onderwijsprojecten. De oprichters zijn op zoek naar expansie partners, ondernemers met een hart die een Hotel con Corazón in een ander land willen bouwen. De ambitie is om tien hotels te openen in tien jaar tijd.
Sinds de opening is Hotel con Corazón in Granada winstgevend: de opbrengsten worden gebruikt om jaarlijks ruim honderd kinderen te helpen hun school af te maken. Ook draagt het hotel bij aan de lokale economie: het biedt werk en inkomen aan twintig Nicaraguanen, het koopt lokale producten en personeelsleden wordt een studiebeurs ter beschikking gesteld. Hotel con Corazón staat al bijna sinds de opening op de eerste plaats op TripAdvisor, van alle hotels in Granada.
De lokale operatie wordt geleid door Nederlandse managers, die een lokaal salaris ontvangen. Het bestuur in Nederland ondersteunt het hotel op het gebied van financiën en marketing en communicatie.
Om dit concept uit te breiden naar andere landen, is de stichting op zoek naar ondernemers ‘con Corazón’ die in ongeveer twee jaar een hotel willen opzetten en leiden. Hotel con Corazón zoekt ondernemende professionals die zich herkennen in de volgende vier principes:
· Fun and fresh: een no-nonsense houding, eenvoud en plezier voor gasten en in het werk
· A place to be you: Hotel con Corazón is een plek waar je je thuis voelt
· Couleur locale: het hotel ademt in alles een lokale sfeer: zowel het gebouw en de inrichting als de personeelsleden en de samenwerking met lokale ondernemers
· Good business: maatschappelijk verantwoord en transparant zaken doen; 100% van de winsten wordt geïnvesteerd in een goed doel.
De totale investering voor het opstarten van een hotel is (afhankelijk van de regio) 600.000 tot 1.500.000 euro. Startkapitaal voor een nieuwe locatie wordt door het Corazón bestuur en de ondernemer samen geworven – via sociale leningen, crowdfunding of donaties. Het salaris van de ondernemer wordt betaald uit de lokale operatie.
Geïnteresseerde kandidaten worden gevraagd om een business plan op te stellen. Ook een stage van twee weken in het hotel in Nicaragua is onderdeel van de selectie.
Onno Oostveen, één van de oprichters van Hotel con Corazón: “We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat ondernemerschap een van succesfactoren is van Hotel con Corazón. Dat is ook de kern van waar we voor staan: mensen helpen door een gezond bedrijf te runnen, waar de omgeving sterker van wordt – zowel door de onderwijsprojecten als door de stimulans voor de lokale economie. We geloven in dat concept en willen het daarom toepassen uitrollen naar andere markten. Daar hebben we gedreven en zeer zelfstandige ondernemers voor nodig met een visie. En een goed hart, natuurlijk.”
De zoektocht naar ondernemers vindt onder meer plaats via de Facebook-groep van Hotel con Corazón. Kandidaten kunnen zich hier kenbaar maken en zo draagvlak creëren voor hun plan bij leden van de Facebook-groep, die met name bestaat uit gasten van het hotel, vrijwilligers en aandeelhouders.