Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Op de Facebookpagina van de campagne liep de discussie hoog op. “Als moslima voel ik mij beledigd”, en “Ongelofelijk denigrerend en respectloos die posters… ben er stil van”.

Nourdin el Ouali, voorman van de Rotterdamse partij NIDA, noemt de campagne ‘etnocentrisch’ en ‘te wit’ in een artikel van NRC. Hij zegt: “Deze campagne straalt ‘onze cultuur is de beste cultuur’ uit en is daarmee gericht aan Rotterdammers van niet-Nederlandse afkomst.”

De campagne werd opgezet in samenwerking met stichting Dona Daria en stichting Femmes for Freedom. Claudia Verhoeven van Femmes for Freedom legt uit hoe de campagne tot stand is gekomen: “We hebben een panel samengestel van jonge meiden waarmee we over de campagne nadachten. Onder hen waren moslima’s, hindoestanen en meiden uit Pakistan. Dat de campagne bedacht zou zijn vanuit een wit perspectief, is dus niet zo.”

 

 

Met de posters wil Rotterdam het gesprek over vrije partnerkeuze en gedwongen huwelijken openen. “We hebben een boel positieve reacties gehad. Mensen vonden het prikkelend en origineel”, zegt Verhoeven. “De campagne focust zich op jonge vrouwen terwijl er ook mannen zijn die hun partner niet vrij kunnen kiezen. Wat dat betreft had het nog diverser gekund. Wie weet kunnen we in de toekomst een campagne door heel Nederland voeren die nog diverser is.”

 

Volgens Verhoeven vinden veel mensen het goed dat dit onderwerp nu wordt aangekaart. “Sommigen vinden dat de campagne te ver gaat, maar dat lijkt me een kwestie van smaak.”

De posters hangen sinds vorige week op zo’n vijftig verschillende plekken in Rotterdam en zullen daar de komende week nog blijven hangen. “Het is belangrijk dat hier aandacht voor is, want het probleem is groot. Wij krijgen elke week berichten binnen van meisjes en jonge vrouwen die niet vrij zijn om hun partner zelf te kiezen. Hun telefoons worden gecontroleerd door hun familie, ze mogen geen vriendjes hebben en niet whatsappen met jongens. We weten dat de campagne dit niet allemaal kan oplossen, maar dat het nu zo’n discussie opwekt, zie ik als een stap in de goede richting.”

 

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
IMG_3734

Merel de Koning

Merel de Koning is freelance journalist en feminist. Ze schrijft over diversiteit, genderissues, duurzaamheid en feministische mannen.
Profielpagina